خانه > دانش و فناوری > مكانيك > میل بادامک (Camshaft)

مطالب از سراسر وب

میل بادامک (Camshaft)

دنیای اطلاعات: شاید روی کاور موتور برخی از خودروها حروف هایی را که به شکل اختصاری نوشته شده اند مشاهده کرده باشید. مانند SOHC ، DOHC و یا OHV که روی موتور خیلی از خودروها درج شده اند. درواقع این عبارت ها که مشخصا خلاصه یک عبارت هستند ، مربوط به نوع میل سوپاپ خودرو مربوط می باشند. در حقیقت میل بادامک قطعه ای درون موتور خودرو می باشد که وظیفه آن باز و بسته نمودن سوپاپ های خودرو می باشد. محل قرار گیری این قطعه در خودروها متفاوت می باشد به طوری که در برخی خودرو ها میل بادامک روی سیلندر قرار دارد و در بعضی از خودروها پایین موتور قرار می گیرند. در ادامه به بررسی انواع میل بادامک ها و چگونگی عملکرد آن ها پرداخته شده است.

موتور هیوندای النترا 2017
موتور هیوندای النترا ۲۰۱۷

میل بادامک چه وظایفی دارد؟

  1. باز و بسته نمودن سوپاپ ها به وسیله چرخش میل سوپاپ و قرار گرفتن بادامک ها زیر تایپت ها
  2. یک دایره خارج از مرکز روی این قطعه وجود دارد که زمانیکه شیطانک پمپ بنزین روی آن قرار می گیرد و بالا و پایین می شود، باعث می شود تا بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام شود.
  3. روی میل بادامک یا همان میل سوپاپ دنده ای وجود دارد که باعث بکار انداختن دلکو و اویل پمپ می شود.

انواع میل بادامک

میل بادامک ها یا همان میل سوپاپ ها انواع مختلفی دارند و همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم با حروف های انگلیسی به صورت اختصاری نوشته می شوند.

Overhead Valve (OHV)

میل بادامک ohvOHV به میل بادامکی اطلاق می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند. اگرچه این نوع میل بادامک ها تقریباً قدیمی شده اند، اما چندین دهه است که با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند. موتورهای مجهز به این نوع میل بادامک ها نسبت به انواع دیگر، کوچک تر هستند و دوام بالاتری دارند. گفتنی است، در این نوع موتورها، تنظیم زمان بندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا، قدری مشکل است. نکته منفی دیگر این که در این نوع موتورها، نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است.

Single Overhead Camshaft (SOHC)

میل بادامک SOHCSOHC به میل بادامکی اطلاق می شود که به صورت ردیفی در بالای سیلندرها قرار گرفته است. این نوع میل بادامک ها اغلب در موتورهای خطی وجود دارند. در موتورهای خطی که تنها دارای یک میل بادامک هستند، در هر سیلندر دو سوپاپ تعبیه شده است: یکی برای ورود هوا و سوخت و دیگری برای خروج گازهای حاصل از احتراق. از آن جا که در این نوع موتورها باز و بسته شدن سوپاپ ها مستقیماً توسط میل بادامک و بدون واسطه انجام می شود، زمان بندی سوپاپ ها در سرعت های بالا نسبت به موتورهای OHV بسیار دقیق تر است.

Double Overhead Camshaft (DOHC)

میل بادامک DPHCDOHC به میل بادامک هایی اطلاق می شود که به صورت جفتی در بالای سیلندرها قرار گرفته اند. معمولاً در موتورهای خطی از دو میل بادامک DOHC و در موتورهای V-شکل از چهار میل بادامک DOHC استفاده می شود. در موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق. در بیش تر اتومبیل های مدرن از موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC استفاده می شود؛ زیرا تزریق هوا در این نوع موتورها بهتر است و با حجم موتور یکسان نسبت به سایر موتورهای فاقد میل بادامک DOHC، قدرت بیش تری تولید می شود.
هدف دنیای اطلاعات از ارائه چنین مقالاتی که در حقیقت جزء مقالات فنی سایت به شمار می رود، کمک به ارتقای سطح دانش فنی علاقمندان دنیای خودروست. امیدواریم در این راه توانسته باشیم سهمی هر چند ناچیز در جهت رشد و تعالی آگاهی شما دوستداران صنعت خودرو داشته باشیم. نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را از ما دریغ نفرمایید.
منابع: samarins – wikipedia – howstuffworks – 1car

درباره ادمين

Avatar
مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 1328 مقاله تا کنون.

پاسخی بگذارید

  • آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با علامت‌ * مشخص شده‌اند.
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش تایید می‌شود.