دنیای اطلاعات: شرکت دانگ فنگ با سابقه نزدیک به پنج دھه فعالیت در صنعت خودرو سازی ،از تولید کنندگان پیشتاز در چین است و ھمواره در زمره سه شرکت برتر چین قرار داشته است . این شرکت در سال ۲۰۱۳ توانست به لحاظ حجم تولید ، رتبه دوم را در میان رقبای خود به دست آورد . اعتبار و موفقیت این شرکت پس از فعالیت ھای مشترک با شرکت ھای خودروساز بزرگ دنیا مانند نیسان ، کیا ، پژو سیتروئن و ھوندا و بھره برداری از دانش و تجربیات برندھای خودرو سازان جھانی بیش از پیش افزایش یافت به طوری که اکنون سھام قابل توجھی از شرکت پژو سیتروئن را در اختیار دارد.
H30 CROSS حس خوب راندن
این خودرو بر مبنای پلتفرم پژو ۳۰۶ ساخته شده است و از موتور شناخته شده TU5 بھره مند می باشد. درمدل H30 CROSS به خوبی می توان طرح زیبا و خصوصیات اسپرتی را مشاھده کرد و باید گفت سواری با H30 CROSS تقریبا حس رانندگی با یک خودروی اسپرت را به راننده منتقل می کند.
مشخصات فنی
کد کلاس(های) خودرو | ۷۲۳۰۱ |
نوع موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | ۱٫۶ لیتر |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۵اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
استاندارد حد آلایندگی | یورو ۴ |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۸۳ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲٫۵ |
سیستم انتقال قدرت | گیربکس اتوماتیک، دیفرانسیل جلو |
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) | ۷٫۰۴ |
طول خودرو (mm) | ۴۳۵۱ |
عرض خودرو(mm) | ۱۷۶۰ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۵۲۸ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۱۰ |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۲۳۰ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۵۱ |
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) | ۴۱۷- حجم فضای صندوق عقب (لیتر ) با صندلی های تا شده عقب: ۱۱۳۷ |
تجهیزات
کد کلاس(های) خودرو | ۷۲۳۰۱ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو(ABS+EBD) |
کیسه هوای ایمنی | راننده , سرنشین جلو و جانبی |
فرمان | هیدرولیک و مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری |
سیستم تهویه | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک |
سیستم صوتی | صفحه نمایشی لمسی (۶٫۵ اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب |
چراغها | چراغ های عقب LED دار و چراغ های جلو ال ای دی کریستالی |
آیینهها | آیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی |
شیشه ها | شیشه بالابر های جلو و عقب برقی |
تزئینات | روکش چرمی غربیلک فرمان،دکوراتیو طرح متال ،استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه |
تجهیزات ایمنی | سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس |
رینگ و لاستیک | رینگ اسپرت آلومینیومی ۱۶ اینچ و لاستیک ۲۰۵ |
صندلی | راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صند لی های عقب تاشو |
سایر تجهیزات | جا عینک، اسپویلر ، قطعات تزیینی دور بدنه ،کامپیوتر سفری، ۴ عدد بلندگو + ۲ عدد تیوتر،چراغ مطالعه جلو و عقب ، سان روف برقی |
طراحی
اچ۳۰ دارای طراحی نسبتا خوبی است. در نمای روبروی خودرو، جلو پنجره بزرگ و چراغهای کشیده به چشم میخورد و سپر نیز طراحی نسبتا سادهای دارد. در نمای پشتی چراغهای عقب تا حدودی شبیه برخی محصولات ولوو است. در طرفین خودرو هم خطوط شیب داری به چشم میخورد که فرم کلی بدنه را از یکنواختی خارج میکند. رینگهای کوچک ۱۶ اینچی این خودرو با ابعاد بدنه متناسب به نظر نمیرسد و شدیدا توی ذوق میزند!
فضای داخلی خودرو ساده طراحی شده اما نسبت به رقبای خود به نوعی مدرن هم محسوب می شود. طول آن ۴.۳ متر بوده و اندکی از ۲۰۶ صندوقدار بزرکتر است اما فاصله بین دو محورش حدود ۲۰ سانتیمتر بیشتر از ۲۰۶ است. در واقع نکته قوت خودرو در فضای داخلی است.
پیشرانه؛ همان همیشگی!
اچ۳۰ از موتور معروف و نام آشنای TU5 بهره میبرد که پیش از این در رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵SLX و پژو پارس LX نیز شاهد آن بودهایم. پس در قسمت پیشرانه انتظار سورپرایز خاصی را نخواهیم داشت.
اچ۳۰ با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 که قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر را تولید میکند، با ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید که البته در این امر گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت معروف AISIN ژاپن نقش مهمی را ایفا میکند. استفاده از این گیربکس یکی از نقاط قوت اچ۳۰ محسوب میشود. این خودروی ۱۲۳۰ کیلوگرمی دارای حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت خواهد بود (البته برای خودرویی با این ابعاد و وزن بالا استفاده از این موتور جای تامل دارد!).
مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ترکیبی ۷.۰۴ لیتر اعلام شده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است.
امکانات
اچ۳۰ دارای یک صفحه نمایش لمسی ۶.۵ اینچی با قایلیت پخش فایلهای تصویری است. هم چنین بر روی غربیلک فرمان هیدرولیکی این خودرو، دکمههای کنترل صوتی و بلوتوث هندزفری نیز قرار دارند. از دیگر امکانات دانگ فنگ اچ۳۰ میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغهای عقب LEDدار، چراغهای جلوی LED کریستالی، آینههای جانبی راهنمادار با سیستم گرمایش، شیشه بالابر ۴ درب برقی، روکش فرمان چرمی، دکوراتیو طرح متال با تزئینات کرومی، رینگ اسپرت ۱۶ اینچ و لاستیک با عرض ۲۰۵، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صندلیهای عقب تاشو، جا عینک، اسپویلر، کامپیوتر سفری و ۴ عدد بلندگو به علاوه ۲ عدد تیوتر اشاره کرد.
ایمنی
H30 Cross دارای ترمزهای ABS با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو یا EBD است. همچنین این خودرو دارای کیسه هوای راننده و سرنشین است که بهتر بود از کیسه هوای زانو و پردهای هم استفاده میشد که متاسفانه فاقد آن است. از دیگر تجهیزات ایمنی این خودرو میتوان سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، قفل میکرو سوئیچی دربها، سنسور پارک، چراغ مه شکن جلو و عقب، سیستم ایزوفیکس و دوربین دید عقب نام برد. البته سطح تجهیزات ایمنی در سطح محصولات داخلی سابق است و تقریبا میتوان گفت ایرانخودرو چیز جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه نکرده است.
جمع بندی
درکل به نظر میرسد که مونتاژ H30 cross با موتور قدیمی و امکانات متوسط چیزی به خودروسازی کشور اضافه نخواهد کرد و شکست یا موفقیت ایران خودرو در فروش این محصول فقط به استقبال مردم بر میگردد.
H30 Cross که پیش فروشاش به زودی آغاز خواهد شد احتمالا با قیمتی در حدود ۴۴ میلیون تومان به فروش خواهد رسید که بهایی نزدیک به دنا دارد. حال باید منتظر شروع پیش فروش این محصول باشیم تا ببینیم استقبال مردم چگونه خواهد بود. آیا مردم به این چینی تازه وارد خوش آمد خواهند گفت یا از بیم کمبود کیفیت و ضعیف بودن بازار دست دوم، به آن روی خوش نشان نخواهند داد.