مطالب از سراسر وب

چگونه عمر مفید باتری های سیلد لید اسید را افزایش دهیم؟

دنیای اطلاعات: این نوع از باتری به دلیل ساختار و مواد شیمیایی بکار برده شده در آن مشکل خروج گاز و یا امکان نشت اسید داخل باتری به خارج از محفظه باتری وجود ندارد. به همین دلیل باتری های سیلد اسید نیازی به نگهداری و بازدید جهت سرویس و نگهداری ندارند و این به عنوان مزیت برای این نوع از باتری یو پی اس به حساب می آید. در ادامه چند عامل مهم را که بر طول عمر باتری سیلد اسید، اثر گذار می باشد را بیان می کنیم.
شرکت های تولید کننده باتری یو پی اس UPS همراه با محصول تولیدی خود معمولا جداول و نمودارهایی جهت بهره برداری صحیح از باتری به مشتریان ارائه می کنند. استخراج اطلاعات ارائه شده توسط این نمودار و جداول امری تخصصی می باشد و باید توسط افراد متخصص استخراج شده و بصورت ساده در اختیار خریدار قرار بگیرد.

باتری خشک سیلد اسید

نمودار طول عمر باتری بر حسب دمای محیط نگهداری

این نمودار نشان میدهد که چنانچه باتری در دمای مطلوب (۲۰ درجه سانتی گراد) نگهداری شود دارای طول عمر مفید حداکثری می باشد. با دقت به این نمودار مشخص است که هرچه دمای محیط استقرار باتری یو پی اس UPS از ۲۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کند، عمر مفید باتری به شدت کاهش پیدا می کند. بطوریکه در دمای نگهداری ۴۰ درجه سانتی گراد عمر مفید باتری تقریبا نصف می شود.

نمودار طول عمر باتری

عمق دشارژ DOD و تعداد دفعات شارژ باتری یو پی اس

از جمله عواملی که بر روی عمر مفید باتری تأثیر گذاری زیادی دارند، پارامتر عمق دشارژ و تعداد دفعات شارژ باتری یو پی اس UPS می باشد. در شکل زیر نمودار عمق دشارژ و تعداد دفعات شارژ برای یک نمونه از باتری ارائه شده است . بطور ساده می توان گفت که هرچه عمق دشارژ باتری بیشتر باشد تعداد دفعات شارژ باتری و عمر مفید باتری کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال با توجه به نمودار زیر اگر باتری تحت دشارژ ۱۰۰ درصدی قرارا بگیرید بعد از حدود ۲۵۰ بار شارژ مجدد، دیگر کارآیی لازم را ندارم و عمر مفیدش به پایان می رسد. اما اگر همین باتری را تحت دشارژ با عمق ۳۰ درصد قرار بدهیم تعداد دفعات شارژ مجدد آن به حدود ۱۲۰۰ بار افزایش پیدا می کند.نکته را متذکر میشویم که این نمودار برای دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و در شرایط استفاده از شارژرهای هوشمند، صادق می باشد.

نمودار عمق دشارژ

شرایط نگهداری نمودن و انبارداری باتری

یکی دیگر از شرایطی که باید برای باتری در نظر گرفته شود، شرایط انبارداری باتری می باشد. میدانیم که باتری های سیلد اسید خاصیت خود دشارژی دارند بگونه ای که حتی اگر در مدار هم قرار نداشته باشند بعد از مدتی تمام انرژی ذخیره شده در خود را از دست می دهند و باعث می شود که باتری در شرایط انبارداری در مدت زیادی در شرایط دشارژ کامل باقی بماند که این امر موجب کاهش عمر باتری و ظرفیت نامی آن می شود. عامل مهمی که بر خاصیت خود دشارژی باتری های یو پی اس تأثیر گذار می باشد، دمای مربوط به شرایط انبارداری باتری می باشد. این تأثیر در قالب نمودار توسط شرکت سازنده باتری ارائه می شود. به عنوان مثال اگر باتری را در شرایط دمایی ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنیم بعد از مدت ۱۲ ماه حدود ۲۰ درصد از ظرفیت خود را از دست می دهد. اما اگر همان باتری را در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد انبارداری کنیم در مدت کمتر از ۱۲ ماه تمام ظرفیت خود را از دست می دهد.

نمدار شرایط نگهداری باتری

درباره ادمين

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 1525 مقاله تا کنون.

دیدگاهتان را بنویسید

  • آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با علامت‌ * مشخص شده‌اند.
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش تایید می‌شود.