خانه > سلامت > تغذیه > آشنایی با خواص درمانی و تغذیه‌ای کیوی

مطالب از سراسر وب

آشنایی با خواص درمانی و تغذیه‌ای کیوی

دنیای اطلاعات: کیوی گیاهی است از گروه گیاهان گلدار دولپه‌ای در راسته خلنگ‌سانان و رده کیویان. این گیاه بومی جنوب چین و میوه ملی جمهوری خلق چین است. میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم‌مرغ بزرگ (به طول ۵–۸ سانتیمتر و عرض ۴٫۵–۵٫۵ سانتیمتر) است و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.

تاریخچه گیاه کیوی

این گیاه در ابتدا یک گیاه بومی در جنوب چین بود. سپس در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شده و در آنجا به صورت تجاری کشت شد. نام این گیاه از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده، در دهه شصت میلادی به این میوه داده شد(پرنده کیوی).
پیوند این میوه بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است. این روش از متداول‌ترین روش‌های کاشت نهال کیوی در دنیا به خصوص در کشور چین است. کشور چین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نهال پیوندی این میوه است.

ارزش غذایی کیوی

کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است. ویتامین ث موجود در کیوی ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیموترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است.
همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است. کیوی همچنین دارای ویتامین A ، E ویتامین‌های B1, B2, B۳ و سایر ویتامین‌های گروه ب می‌باشد. کیوی از میوه‌های بسیار کم کالری است. در ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری انرژی وجود دارد؛ و از جهت میزان کالری همردیف زردآلو و نارنگی است. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر نیز امکان ابتلا به بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. کیوی همچنین دارای مس، آهن و فسفر است. کیوی میوه‌ای است که مواد غذایی بالا و در صد کالری بسیار پایینی دارد، از این‌رو می‌توان آن را در رده میوه‌های بسیار مفید قرار داد.
کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است اما احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه به سرعت از بین می رود.
به این ترتیب استفاده از کیوی خام در دسرهای حاوی شیر یا هر فراورده لبنی دیگر نامناسب است زیرا این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالیکه بوی بسیار بدی تولید می کند شروع به حل کردن پروتئین شیر می نماید.
متأسفانه آنزیم‌های این میوه در معده به وسیله اسید معده از بین می رود. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد، مقداری خنثی می شود و آنزیمهای کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتئینی در اثر این آنزیمها به قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده و روده آسانتر می کند.

کیوی

خواص درمانی کیوی

– این میوه مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد ، از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می‌کند.
– کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند با خوردن کیوی ممکن می شود کیوی باعث می شود فشار خون پایین آمده و یک فشار خون نرمالی داشته باشید.
– جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته ۷ تا ۵ عدد از این میوه مصرف می کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط ۱ عدد میل می کنند.
– کیوی موجب می شود گوارش در بدن آسانتر شود تجزیه پروتئین در روده به راحتی امکان پذیر شود افرادی که دچار اختلال گوارشی میباشند از کیوی استفاده نمایند.
– کیوی سیستم حفاظتی بدن را تقویت می‌کند و از بروز سرطان جلوگیری می نماید.
– کیوی با داشتن ویتامین C و اسید قهوه ، دو ماده اساسی ضد سرطان در اختیار می گذارد.
– در هر ۱۰۰ گرم ۲ گرم فیبر دارد که کلسترول را کاهش داده از سرطان جلوگیری می کند و به کنترل انسولین کمک می نماید.
– کیوی سیستم ایمنی بدن را بالا برده و موجب می شود چون غنی از ویتامین C است روزانه از کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده نمایید.
– در مقایسه با یک عدد پرتقال هم اندازه خود ، ویتامین C بیشتری دارد (حدود ۲ برابر).
– حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان محلول در چربی است (ویتامین A و E) که برای مبارزه با رادیکالهای آزاد مفید می باشد.
– حاوی فیتوناتریفت هایی از جمله کاروتنوئید و فلاوونوئید است که تحقیقات نشان داده که DNA را از آسیبهای مربوط به اکسیژن محافظت می کند.
– حدود ۱۰% از پتاسیم پیشنهادی روزانه را داراست (حدود ۳۰۰ میلی گرم) .
– حاوی مقادیر زیادی فولات است که بدن را در مقابل بیماریهای قلبی ، سرطان و غیره محافظت می کند و برای شکل گیری هموگلوبین حامل اکسیژن ضروری است.
– کمک به تقویت بینایی با خوردن کیوی افرادی که چشمام ضعیفی دارند می توانند با میل نمودن کیوی بینایی خود را افزایش داده و از ضعیف شدن چشم هایشان جلوگیری نمایند چون کیوی دارای مقدار زیادی ویتامین A می‌باشد که این ویتامین برای چشم بسیار مفید است.

طبع کیوی

طبع کیوی سرد و تر است اما هرچه طعم میوه کیوی به سمت شیرینی برود طبع کیوی نیز گرم‌تر می گردد. در واقع میزان شیرین بودن میوه کیوی با گرمی طبع کیوی با هم رابطه مستقیم دارند. میوه کیوی دمای بدن افراد را پایین می آورد و جسم را سرد می‌گرداند. همچنین میوه کیوی به بدن رطوبت می‌دهد. میوه کیوی گزینه مناسبی برای افراد با طبع گرم و خشک است. اما افرادی با طبع سرد و تر، ممکن است دچار مشکل شده و بدنشان در هنگام مصرف کیوی واکنش نشان بدهد. بهترین مصلح برای میوه کیوی ؛ عسل و گلانگبین یا ترکیب گلبرگ های تازه گل سرخ با عسل است.

کیوی پاد زهر سیگار

سیگاری‌ها به ویتامین C بیشتری نیاز دارند و زیرا مواد سمی مخصوصاً رادیکال‌های آزاد موجود در دود سیگار ویتامینها را از بین می‌برد. بنابراین سیگاریها باید حدود ۴۰% بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن ۲ عدد کیوی کسب می شود.

کیوی بمبی علیه استرس

استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هرکس می خواهد به این وضع دچار نشود باید در روز ۴ عدد کیوی بخورد. ۴ عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلاً صبح ، ظهر ، بعد از ظهر و عصر. چون بدن انسان نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند.

مضرات

کیوی دارای مقدار زیادی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می شود. به همین دلیل بار یافراد مستعد سنگ کلیه و سنگ صفرا مضر است.

بهترین روش نگهداری

هنگام خرید این میوه آن را در میان انگشتان خود قرار دهید و در صورتی که بر اثر فشار جزئی ، نرمی زیر دستان خود احساس کردید از خرید آن صرف نظر کنید. این میوه را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری کرده و به مدت چند روز ذخیره کنید.
هرگز این میوه را کنار سیب ، گلابی و سیب زمینی قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متصاعد می شود که موجب رسیدن بیش از حد این میوه می شود. اما اگر نارس باشد می‌توان آن را در کنار میوه های ذکر شده قرار داد تا فرایند رسیدن تسریع شود. هرگز به اندازه میوه توجه نکنید و تصور نکنید میوه بزرگتر ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.

طرز تهیه دسر با کیوی

مواد لازم:

کیوی ۳ عدد
سیب ۱ عدد
نعناع تازه به میزان دلخواه
یخ به میزان لازم

کیوی و سیب را خرد کرده و در مخلوط کن به صورت پوره درآورید. سپس آن را در ظرف یا لیوان مورد نظر ریخته به آن یخ اضافه کرده و با نعنای تازه و تکه های سیب و کیوی تزیین و سرو کنید.

درباره ادمين

Avatar
مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 1327 مقاله تا کنون.

پاسخی بگذارید

  • آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با علامت‌ * مشخص شده‌اند.
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش تایید می‌شود.