مطالب از سراسر وب

آشنایی با گیاه خرنوب و خواص آن + روش استفاده

دنیای اطلاعات: خرنوب (Ceratonia siliqua) نوعی گیاه مدیترانه‌ای و از گروه گیاهان دارویی است که میوه و دانه آن از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. مهمترین خاصیت خرنوب استفاده از آن به منظور تقویت قوای جنسی و حل مشکلات ناباروری به ویژه مشکلاتی از قبیل کاهش تعداد و کاهش تحرک اسپرمدر مردان است. علاوه بر آن خرنوب خواص درمانی دیگری نیز دارد که از آن جمله از بین برنده تورم ریه‌ها، خلط‌آور، پیشگیری کننده سرطان ریه و … است و از گذشته های دور اطبا یونانی خوردن این گیاه را به خوانندگان توصیه میکرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با خواص خرنوب و طریقه مصرف این گیاه دارویی با دنیای اطلاعات همراه شوید.
خرنوب,kahrnub

گیاه شناسی خرنوب

خرنوب میوه درختی به همین نام است. رنگ این میوه قهوه ای شفاف و سطح خارجی آن مسطح و قوسی شکل می باشد. دارای طعم بسیار شیرین شبیه عسل است و در داخل آن ۱۲ تا ۱۶ دانه بسیار سخت شبیه عدس دیده می شود. همانطور که ذکر شد، خرنوب از گیاهان مدیترانه ای است و از میان کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، در ایتالیا، اسپانیا و ترکیه فراوان پرورش می‌یابد. در ایران نیز درختان کهن سال آن در غار شاهپور نزدیک کازرون وجود دارد.

خرنوب در متون قدیم

در تحفه‌ی حکیم مؤمن آمده: خرنوب بستانی و بری می‌باشد و بستانی دو قسم است یکی را خرنوب شامی گویند و درخت او بقدر درخت گردکان با برگش مستدیر و با غلظت و گلش ذهبی و غلاف او بقدر شبری و کوتاه‌تر و سیاه و ضخیم و دانه‌های او شبیه بباقلی و از آن در شام و مصر رب می‌سازند و در اسهال استعمال می‌کنند و با وجود شیرینی از سایر شیرینیها ابرد است و قسمی درختش خار دارد برگش نرم و مایل بتدویر و غلاف ثمرش شبیه بباقلی و از آن رقیق‌تر و دانه‌های او بقدر ترمس و شیرین طعم و در تنکابن کرات گویند و در مازندران و گیلان لالکی نامند. تازه هر دو قسم مسهل بوده و مدر بول و خشک او در حرارت و برودت معتدل و در دوم خشک و شیرینی او مایل بحرارت و دانهٔ او سرد و خشک و بسیار قابض و مقوی بدن و مدر بول و ضماد پختهٔ او جهت صدمه و سقطه و امثال آن تازهٔ خرنوب شامی که از سال نگذشته باشد دیرهضم و بعد از انهضام مولد خلط صالح و با دانه جهت فتق و تسمین بدن و چون داخل شیر کنند شیر را لذیذ کند و اشتها آورد و جهت سرفه‌ی مزمن مجرب دانسته‌اند. تخمش محلل اورام و جهت بروز مقعد و نزف الدم نافع مضر معده و مخفف اعصاب و مصلحش بهدانه و نبات و بدلش بوزنش از هر یک از قرظ و طراثیث و عفص شربتش تا پنج درهم است.
صاحب برهان قاطع گوید: خرنوب چند قسم می‌باشد: نبطی، شامی، هندی. نبطی را به فارسی کَبَر خوانند و آن رستنی باشد خاردار که پرورده کنند و خورند، آن را کَوَر نیز گویند و به عربی ینبوت و قضم قریش خوانند، و شامی را به فارسی کورزه و به شیرازی کورک کازرونی گویند، و مصری همان نبطی باشد که گفته شد، و هندی خیارچنبر است و آن دوایی باشد معروف.
در منتهی‌الارب آمده: درختی است بری خاردار ثمر آن مانند سیب لیکن بدمزه باشد و قسم دیگر آن شامی است ثمر آن مانند خیارشنبر است مگر نسبت بخیارشنبر اندک عریض باشد و از آن رب گیرند و پست سازند. خارسم. فش.

خواص خرنوب

– خرنوب (شاخ بز) درتاریخ یونان باستان سنبل زایندگی و برکت می‌باشد از زمان‌های قدیم به عنوان درمان نازایی مردان مورد استفاده قرار می‌گرفت.
– خرنوب یک انرژی زای طبیعی است که هیچ چیز از خواص کم ندارد.
– گیاه خرنوب در مردان بالا برنده تعداد اسپرم‌ها و بالابرنده کیفیت اسپرم‌هاست.
– خرنوب دارای املاح کلسیم سدیم، پتاسیم ، ویتامین E1- A-B1- C و اسیدگالیک، آمینه است.
– خرنوب طبیعت سرد و خشک (سوداوی) دارد.

خواص درمانی خرنوب

منبع غنی از انواع ویتامین‌های گروه B به ویژه B1
ادرار آور
مفید در درمان سرفه
مفید در درمان تنگی نفس
خلط آور
از بین برنده تورم ریه
مفید در درمان اسهال
اشتها آور
مفید در کاهش خطرابتلا به بیماریهای قلبى عروقى
مفید در کاهش LDL و بهبود وضعیت HDL
یکی از بهترین‌ها در کاهش استرس
مفید در افزایش اسپرم و افزایش تحرک اسپرم

روش مصرف خرنوب

ادرار آور

مقداری خرنوب را خرد کرده دانه ها را جدا کنید و سپس یک قاشق مربا خوری را به همراه یک لیوان آب، شب موقع خواب خیس کرده و صبح ناشتا صاف کرده و میل نمایید.

مفید در درمان سرفه

مقداری خرنوب راپس ازجداسازی ازدانه ها آسیاب کرده ویک قاشق مرباخوری راهر وعده همراه یک فنجان آبگرم میل نمایید.

اشتها آور

مقداری خرنوب را آسیاب کرده یک قاشق مرباخوری قبل ازصبحانه به همراه یک لیوان شیر و یک قاشق غذاخوری عسل میل نمایید.

مفید در کاهش LDL و بهبود وضعیت HDL ، مفید در کاهش خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى عروقى

امروزه مصرف کنندگان آگاه به سلامتى خود به طور فزاینده اى دریافته اندکه مواد غذایى با فیبر بالا به یک رژیم متعادل کمک میکند.
فیبر دانه خرنوب به افزایش میزان فیبر در مواد غذایى هر روزه کمک می‌نماید.
بعلاوه با وجود توانایى کاهش کلسترول و توانایى داشتن فعالیتهاى آنتى اکسیدانى، فیبر نامحلول رژیمى حاصل از پالپ دانه خرنوب، بعنوان یک ترکیب افزودنى، تولید کنندگان مواد غذایى را در سرمایه گذارى روى توجه مصرف کنندگان به سلامتى و صحت خود کمک مینماید.
مدارک علمى قوى وجود دارد که پیشنهاد می‌نماید رژیم غنى از فیبر می‌تواند خطر بیماری‌هاى قلبى عروقى را کاهش دهد.

مفید در درمان اسهال

دانه های داخل خرنوب را پس ازخارج کردن آسیاب کرده در زمان نیاز یک قاشق مرباخوری به همراه یک فنجان آب‌گرم میل نمایید.

خرنوب مفید در افزایش اسپرم و افزایش تحرک اسپرم

مهمترین و بارز ترین خاصیت این گیاه تقویت اسپرم می باشد خرنوب به علت ناشناخته بودن در ایران در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد یا بسیاری از عطاری‌ها خرنوب هندی (فلوس) که جهت یبوست استفاده می شود را به مشتریانشان غالب می‌کنند که هیچ خاصیتی جهت ضعف اسپرم ندارد، یا در نقاطی از ایران که یافت می‌شود با قیمت بسیار گزافی به مشتریان عرضه می‌کنند.
بی شک خرنوب برای درمان نازایی آقایان که معمولا به کمبود اسپرم و کندی سرعت و نه صفر بودن عدد آن اطلاق میشود یکی از بهترین‌هاست.

روش مصرف جهت کمبود اسپرم

برای این منظور باید یک لیتر آب را حرارت داده تا جوش آید و ۷ عدد خرنوب که از قبل خرد و به قطعات کوچک تقسیم کرده اید را به آب در حال جوش اضافه کرده و درب ظرف را بسته و با شعله ملایم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانید. پس از اتمام این زمان شعله را خاموش و به مدت ۳۰ دقیقه مخلوط را به حال خود رها کرده و سپس با استفاده از صافی مخلوط را صاف کرده و محلول آماده شده که طعمی بسیار دلپذیر دارد را پس از خنک شدن به دو قسمت مساوی تقسیم کرده، یک قسمت را صبح ناشتا و یک قسمت را شب موقع خواب میل کنید. این عمل را به مدت یک هفته وپس از هفته اول فقط روزانه یک وعده (صبح ناشتا) میل نمایید و تا یک ماه برای دریافت نتیجه مطلوب انجام دهید.

درباره ادمين

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 1526 مقاله تا کنون.

دیدگاهتان را بنویسید

  • آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با علامت‌ * مشخص شده‌اند.
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش تایید می‌شود.