دنیای اطلاعات: یکی از قطعات سیستم برق رسانی خودرو که در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو نیز می شود، فیوز نام دارد. فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و رله و کارکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو دنا آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

محل قرارگیری جعبه فیوز دنا
جعبه فیوز دنا شامل دو قسمت مختلف در داخل اتاق و قابل تعویض توسط راننده بوده و دارای دو بخش مجزا در قسمت محفظه موتور و نزدیک باتری قرار گرفته و غیر قابل تعویض توسط راننده می باشد. جعبه فیوز دنا داخل اتاق در پایین سمت چپ داشبورد قرار دارد. شرح وظایف جعبه فیوز دنا و انواع مختلف دنا پلاس (دنا +) و دنا توربو پلاس در جدول زیر آورده شده است.
جدول راهنمای فیوز های داخل اتاق

| فیوز | آمپر فیوز | عملکرد فیوز |
|---|---|---|
| F1 | ۲۰A | برق صندلی جلو |
| F2 | ۱۰A | استارت سوئیچ ۱ و ۲ |
| تغذیه سوییچ پدال ترمز،سوییچ پدال کلاچ | ||
| برق رادیو | ||
| F3 | ۲۰A | برق فندک |
| F4 | ۱۰A | تغذیه بعد از سوئیچ سان روف |
| F5 | ۳۰A | فن تهویه |
| F6 | ۲۰A | استارتر |
| F7 | ۱۰A | تغذیه سوییچ پدال ترمز، گیربکس اتوماتیک |
| F8 | ۵A | برق واحد کنترل مرکزی CCN |
| برق ایموبیلایزر | ||
| F9 | ۱۵A | چراغ راهنما عقب سمت راست |
| لامپ دنده عقب سمت راست | ||
| چراغ ترمز سمت چپ | ||
| چراغ پلاک | ||
| چراغ کوچک عقب سمت راست | ||
| نور زمینه کلید های شیشه بالابر عقب | ||
| برق RN | ||
| F10 | ۱۵A | چراغ راهنما عقب سمت چپ |
| لامپ مه شکن عقب سمت راست | ||
| لامپ دنده عقب سمت چپ | ||
| چراغ ترمز سمت راست | ||
| چراغ سقفی جلو و عقب کنترل شونده با درها | ||
| چراغ کوچک عقب سمت چپ | ||
| برق واحد کنترل عقب RN | ||
| F11 | ۳۰A | محرک برقی صندوق عقب |
| محرک های برقی درهای عقب | ||
| محرک برقی باک بنزین | ||
| لامپ درهای عقب و چراغ صندوق عقب | ||
| چراغ سقفی جلو و عقب در حالت دائم | ||
| F12 | ۲۰A | رزرو |
| F13 | ۳۰A | گرمکن شیشه عقب و گرمکن آینه |
| شیشه بالا بر برقی عقب سمت چپ | ||
| شیشه بالا بر برقی عقب سمت راست | ||
| F14 | ۱۵A | رادیو و حافظه رادیو |
| برق کانکتور دیاگ | ||
| تغذیه دائم سانروف | ||
| F15 | ۵A | نور زمینه پنل جلو داشبورد و کنسول مرکزی |
| چراغ نقشه خوان، جعبه داشبورد، آینه آرایش، و آینه برقی | ||
| برق واحد کنترل مرکزی CCN | ||
| لامپ کلید گرمکن شیشه عقب و گرمکن آینه | ||
| لامپ کلید فالشر | ||
| لامپ کلید قفل مرکزی | ||
| لامپ کلید محرک برقی صندوق عقب | ||
| برق واحد کنترل جلو FN | ||
| برق جلوآمپر ICN | ||
| حافظه جلو آمپر ICN | ||
| F16 | ۵A | برق کانکتور دیاگ بعد از سوئیچ |
| استارت سوئیچ ۲ و ۳ | ||
| برق ترمز ضد قفل | ||
| F17 | ۱۰A | کیسه هوا |

| فیوز | آمپر فیوز | عملکرد فیوز |
|---|---|---|
| F21 | ۳۰A | تغذیه صندلی برقی |
| F22 | ۱۰A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو) یونیت کیسه هوا و سیستم تهویه |
| F23 | ۲۰A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول) فندک |
| F24 | ۱۰A | تغذیه سوئیچ اصلی- وضعیت اول (تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر ) ، (تحریک رله شیشه گرمکن) |
| F25 | ۱۰A | تغذیه دایم رادیو |
| F26 | ۲۰A | تغذیه نود مرکزی |
| F27 | ۲۰A | تغذیه نود مرکزی، رله و محرک برقی در جلو چپ |
| F28 | ۳۰A | تغذیه نود مرکزی و تحریک رله محرک درب عقب |
| F29 | ۳۰A | شیشه بالابر عقب |
| F30 | ۳۰A | تغذیه نود مرکزی (شیشه بالابر جلو) |
| F31 | ۳۰A | شیشه گرمکن عقب |
| F32 | ۳۰A | تغذیه فن بخاری |
| F33 | ۳۰A | استارت موتور |
| F34 | ۱۰A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبیلایزر،کانکتور عیب یابی، جلوآمپر، سنسور فشار گاز کولر، یونیت موتور و کروز کنترل |
| F35 | ۵A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو -) سیستم ضدقفل ترمز ABS |
| F36 | ۱۰A | تغذیه باتری ایموبیلایزر، کانکتور عیب یابی، جلو آمپر |
جدول راهنمای رله ها داخل اتاق

| شماره رله | عملکرد رله | شدت جریان – نوع |
|---|---|---|
| RLY1 | محرک برقی در جلو چپ | ۳۰A – 2 Contact |
| RLY2 | محرک برقی در صندوق عقب | ۳۰A – 1 Contact |
| RLY3 | گرم کن شیشه عقب و آینه ها | ۳۰A – 1 Contact |
| RLY4 | رله فن دستگاه تهویه مطبوع | ۳۰A – 1 Contact |
| RLY5 | شیشه بالابر عقب سمت چپ | ۳۰A – 2 Contact |
| RLY6 | شیشه بالابر عقب سمت چپ | ۳۰A – 2 Contact |
| RLY7 | شیشه بالابر عقب سمت راست | ۳۰A – 2 Contact |
| RLY8 | شیشه بالابر عقب سمت راست | ۳۰A – 2 Contact |
جعبه فیوز و نود FN


| فیوز | آمپر فیوز | عملکرد فیوز |
|---|---|---|
| F1 | ۳۰A | موتور برف پاک کن |
| F2 | ۱۵A | کمپرسور کولر |
| شیشه شوی | ||
| F3 | ۳۰A | رله دوبل ۲ |
| F4 | ۳۰A | رله دوبل ۱ |
| F6 | ۳۰A | ترمز ۲ ABS |
| F7 | ۳۰A | ترمز ۱ ABS |
| F8 | ۳۰A | فن ۱ |
| F9 | ۲۰A | گرمگن آینه ی راست |
| چراغ راهنمای آینه ی جلو راست | ||
| موتور شیشه بالابرجلو راست | ||
| موتورعملگردرجلو راست | ||
| موتور آینه ی راست | ||
| آینه ی تاشو راست | ||
| چراغ در جلو راست | ||
| کلید نور پس زمینه | ||
| تغذیه ی نود در | ||
| F10 | ۲۰A | گرمکن آینه ی چپ |
| چراغ راهنمای آینه ی جلو چپ | ||
| موتور شیشه بالابرجلو چپ | ||
| موتورعملگردر جلو چپ | ||
| موتور آینه ی چپ | ||
| آینه ی تاشو چپ | ||
| چراغ در جلو چپ | ||
| تغذیه ی نود در | ||
| F11 | ۳۰A | بوق |
| F12 | ۱۰A | تغذیه ی نود در |
| تغذیه ی آژیر، تغذیه یونیت گیربکس اتوماتیک | ||
| F14 | ۱۰A | (یونیت موتور) ECU Engine |
| F16 | ۱۵A | چراغ مه شکن جلو راست |
| چراغ مه شکن جلو چپ | ||
| F17 | ۲۰A | چراغ راهنما جلو چپ |
| چراغ نورباال چپ | ||
| چراغ کوچک چپ | ||
| چراغ نور پایین راست | ||
| F18 | ۲۰A | چراغ راهنما جلو راست |
| چراغ نورباال راست | ||
| چراغ کوچک راست | ||
| چراغ نور پایین چپ | ||
| F19 | ۴۰A | تغذیه ی نود مرکزی ۲ |
| F20 | ۵۰A | تغذیه ی استارت |
| F21 | ۶۰A | تغذیه ی نود مرکزی ۱ |
| F22 | ۴۰A | فن ۲ |

| فیوز | آمپر فیوز | عملکرد فیوز |
| – | ۱۵۰A | برق اصلی فیوز باکس محفظه موتور |
| – | – | رزرو |
| – | ۶۰A | برق اصلی یونیت فرمان برقی |
نحوه تعویض فیوز دنا
همانطور که پیشتر گفته شد فیوز دنا نیز همچون سایر خودروها در اثر اضافه جریان عمل کرده و ممکن است دچار سوختگی شود. در صورت سوختگی، فیوز این قطعه باید تعویض گردد. در صورتی که فیوز شیشهای و مستطیلی شفاف باشد، سوختن یا سالم بودن فیوز با چشم قابل رویت است؛ در غیر این صورت برای تشخیص سالم بودن فیوز از آوومتر یا مالتیمتر استفاده میشود. برای اینکار میتوانید از تست بوق مالتیمتر یا چراغ تست استفاده کنید.
جهت تست کردن فیوز خودرو دنا دو سر مالتیمتر را به دو سر فیوز وصل کنید، چنانچه صدای بوق شنیده شد یا چراغ تست روشن شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.
نکات مهم در تعویض فیوز خودرو دنا
به هنگام تعویض فیوز معیوب دنا حتما به نکات زیر توجه نمایید:
- خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید.
- جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده کنید.
- فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
- جریان فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید.
- همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
- پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
- از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل کنید.