۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت: ۱۱:۲۸
خانه > چهره ها > دانشمند > رودلف دیزل (مخترع)

مطالب از سراسر وب

رودلف دیزل (مخترع)

دنیای اطلاعات: رودلف کریستیان کارل دیزل متولد ۱۸ مارس ۱۸۵۸ درگذشته ۲۹ سپتامبر ۱۹۱۳؛ مخترع و مهندس مکانیک آلمانی و مشهور برای اختراع موتور دیزل است. تنها از طریق نام این مرد، می‌توان به نقشه وی در شکل گرفتن جامعه امروز پی برد. رودلف کریستیان کارل دیزل نقش زیادی در توسعه رشته مهندسی مکانیک، علی‌الخصوص در روش‌های حمل و نقل امروزی داشت. او بیشتر برای اختراع موتور دیزل مشهور است اما جدا از آن، کارل دیزل، یک فرد خبره در هنر، متخصص علوم نظری و زبان‌شناس بود که ذهن فعال و خلاق او پیشرفت‌های را به وجود آورد که هنوز در جامعه‌ی مدرن امروزه بسیار تحسین می‌شود.

رودلف دیزل

رودلف کریستیان کارل دیزلتولد: ۱۸ مارس ۱۸۵۸
محل تولد: پاریس، فرانسه
درگذشت: ۲۹ سپتامبر ۱۹۱۳
(آخرین تاریخ زنده دیده‌شدن دیزل)
کانال انگلیس
همسر: مارتا فلاشه
فرزندان: رودلف – هِدی و اُگین
والدین: تئودور و الیزه دیزل

دوران اولیه‌ی زندگی و پیش‌زمینه خانوادگی

رودلف کریستیان کارل دیزل در ۱۸ مارس ۱۸۵۸ در پاریس، فرانسه متولد شد. او پسر تئودور دیزل، کارگر چرم، و الیزه استروبل بود. هر دو والدین او آلمانی-باواریایی بودند که بومی آگسبورگ بودند. زمانی که جنگ فرانسه – پروس در سال ۱۸۷۰ روی داد، خانواده‌ی دیزل از فرانسه اخراج شدند و به همین دلیل به لندن رفتند. رودلف دیزل جوان برای ادامه تحصیلات توسط پدرش به آگسبورگ فرستاده شد تا بتواند تحصیلات خود را که می‌توانست در فرانسه ادامه دهد، به پایان رساند.

فارغ‌التحصیلی و بازگشت به لندن

اگرچه ردولف نتوانست به دلیل حصبه تحصیلات خود را در سال ۱۸۷۹ به اتمام برساند، اما او با کسب تجربه عملی در ماشین‌آلات سازی برادران سولزر در وینترتور سوئیس ، بهترین استفاده را از زمان خود نمود. او به دلیل بازدیدهای خود از هنرستان هنرهای زیبا و صنایع دستی ملی، علاقه زیادی به مهندسی پیدا کرد . در سال بعد ردولف دیزل با موفقیت قطعی فارغ‌التحصیل شد و به پاریس بازگشت تا بتواند در شرکتی که توسط کارل پل گوتفرید فون لینده، که استاد سابقش بود، اداره می‌شد، کار کند. دیزل در دانشگاه فنی مونیخ شاگرد لینده بود.

حرفه

دیزل به لینده در طراحی و ساخت یخچال‌های مدرن و کارخانه‌ی یخ‌سازی در سال ۱۸۸۰ کمک کرد. یک سال بعد دیزل توانست مدیر این کارخانه شود. در سال ۱۸۸۳ دیزل با مارتا فلاشه ازدواج کرد و آن‌ها صاحب دو پسر به نام‌های ردولف جونیور و یوجین، و یک دختر به نام هدی شدند. او به کارش برای لینده ادامه داد و آن‌ها توانستند اختراعات زیادی در فرانسه و آلمان ثبت کنند.

شروع ایده ساخت موتور دیزلی

زمانی که دیزل به عنوان یکی از کارمندان شرکت لینده کار می‌کرد، او مجذوب آثار نظری نیکولاس کارنو شد که یک فیزیکدان فرانسوی بود که ایده‌ی موتورهای احتراقی امروزه، از او ناشی می‌شود. دیزل اعتقاد داشت که امکان ساخت موتوری که چهار برابر موتورهای رایج در آن زمان پر بازده بود، وجود دارد .
این الهام، فکر او در این زمینه را به حرکت واداشت و او شروع به طراحی یک موتور بازده تر کرد . برای بیش از یک دهه، او بر روی طراحی‌های مختلفی از موتورها فعالیت کرد و توانست در سال ۱۸۹۲، حق ثبت اختراع موتوری را کسب کند که از ارزان‌ترین سوخت در دسترس، یعنی زغال‌سنگ پودر شده، استفاده می‌کرد. در طول این زمان که او بر روی موتورها و طراحی‌های خود کار می‌کرد، پروژه‌های او توسط ماشین‌آلات سازی اگزبورگ که امروزه با نام مان دیزل شناخته می‌شود و فردریش کروپ ای.جی، که امروزه تیسن کروپ نامیده می‌شود، مورد حمایت مالی قرار گرفت.

رونمایی از موتور دیزل

ردولف دیزل موفق شد در دهم اوت ۱۸۹۳، اولین موتور دیزل را راه‌اندازی کند که در آن از روغن بادام زمینی به عنوان سوخت استفاده می‌شد. او توانست برای برخی از مشکلات راه حل بیابد و در سال ۱۸۷۹ اولین موتور چهار زمانه تک سیلندر ۲۵ اسب بخاری خود را معرفی کند. این موتور پیشرفته پس از اولین رونمایی در سال ۱۸۹۸ در نمایشگاه مونیخ کاملاً مشهور شد.

معرفی موتور دیزل

موتوری که ردولف دیزل ساخت نوعی موتور احتراق داخلی با مکانیسم احتراق تراکمی است که با داشتن سوخت گرم شده کار می‌کند. سوختی که برای روشن کردن موتور استفاده می‌شد می‌تواند سوخت بر پایه زیستی یا نفتی باشد. این مکانیسم که نیاز به سیستم پیچیده‌ی احتراق جرقه ندارد چیزی است که موتور دیزل را از بقیه موتورها جدا کرده و موثرتر می‌کند. به گفته‌ی خود دیزل ” این نسبت تراکم بالای موتور دیزل است که آن را در مصرف سوخت موثرتر می‌کند” به دلیل فشرده شدن هوا، دمای احتراق بالاتر است و گازها پس از احتراق منبسط تر شده و فشار بیشتری به پیستون و میل‌لنگ وارد می‌شود.

استفاده از موتور دیزل و فعالیت‌های دیگر

موتور دیزل طوری ساخته شده بود تا برای موتورهای دریایی، اتومبیل‌ها، ژنراتورهای برق، کارخانه‌ها، قطار، تجهیزات حفاری نفت و ماشین‌آلات معدن قابل استفاده باشد. حقوق آمریکایی موتور دیزل به آبجوسازی با نام آدولفوس بوش فروخته شد اما در اروپا همچنان مان دیزل است که بزرگ‌ترین تأسیسات ساخت موتور دیزل را اداره می‌کند. دیزل تنها یک موتور موثرتر ایجاد نکرد بلکه او نسبت به خطر آلودگی هوا بر اثر استفاده از موتورها هشدار داد و حتی کتابی درباره‌ی وضعیت انسان‌ها نوشت و پیشنهاد داد که کسب‌وکار باید در تملک کارگران قرار داشته باشد.

مرگ و ناپدید شدن

در سپتامبر ۱۹۱۳ دیزل سوار بر کشتی بخار از کانال انگلیس به درسدن می‌رفت. در مسیر لندن برای شرکت در جلسه عمومی تولیدکنندگان دیزل، او ناپدید شد. دیزل حدود ساعت ۱۰ شب پس از صرف شام به کابین خود رفت و در خواست کرد که صبح روز بعد حدود ساعت ۶ او را بیدار کنند. اما پس از آن کابینش خالی بود و دیگر زنده مشاهده نشد.
لباس‌های او دست‌نخورده بر روی تخت استفاده‌ نشده‌اش مانده بود و ده روز بعد از ناپدید شدنش، خدمه‌ی کشتی هلندی با نام کورنسن متوجه جسد مردی شد که روی آب دریای شمال در نزدیکی نروژ شناور بود. جسد در حال متلاشی شدن بود و به همین دلیل روی عرشه آورده نشد اما وسایل شخصی او مانند جعبه‌ی قرص، چاقوی جیبی، کارت شناسایی و قاب عینک برای کمک به شناسایی او برداشته شد. یوجین، کوچک‌ترین پسر دیزل، این وسایل شخصی پدرش را شناسایی کرد.

نظریه‌هایی در مورد ناپدیدشدن و قتل دیزل

درباره‌ی مرگ دیزل نظریه‌هایی وجود دارد. یکی از آن‌ها خودکشی است. بعضی از تئوری‌های توطئه، امکان کشته شدن دیزل را علت علاقه نظامی به کارهای او می‌دهند.

درباره ادمين

Avatar
مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 1315 مقاله تا کنون.

دیدگاهتان را بنویسید

  • آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز با علامت‌ * مشخص شده‌اند.
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش تایید می‌شود.