پاکسازی و زیبایی پوست‌ با زعفران

دنیای اطلاعات: زعفران همیشه به عنوان یک ماده غذایی مفید و خوش عطر و رنگ در سفره غذایی ما ایرانی‌ها جای داشته است؛ چاشنی پرخاصیتی که به یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های بازار مبدل شده‌است. احتمالا تا به حال خواص بی شمار زعفران را در درمان انواع بیماری‌ها شنیده اید. به گفته دکتر عباسیان، متخصص طب سنتی زعفران در کاهش فشارخون، رفع افسردگی و ناراحتی‌های روحی، درمان سرطان، درمان بیماری‌های قلبی موثر است.
زعفرانعلاوه بر این، چای زعفران برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم، سرفه، خشکی پوست، حمله عصبی، گاز معده، سوزش سردل و بی‌خوابی مفید است. اما جدای از این‌ها زعفران یک ماده مفید برای تصفیه و پاکسازی پوست است. این ماده دارای مواد ضد باکتریایی است که برای درمان آکنه بسیار مفید است. زعفران همچنین روشن‌کننده پوست است و برای از بین بردن آلودگی‌ها و ناخالصی‌های روی پوست نقش موثری ایفا می‌کند. تنها ایرادی که از زعفران می‌توان گرفت، قیمت بالای آن است، اما خوشبختانه مقدار بسیار کمی از آن برای استفاده از منافع بی شمار آن کافی است. در ادامه برخی از خواص این ماده را ذکر می‌کنیم.

روشن کننده پوست

چند رشته زعفران را در مقداری شیر بریزید تا زمانی که رنگ شیر تغییر رنگ دهد و خواص زعفران وارد شیر شود. پس از اینکه رنگ شیر تغییر کرد، مقداری پودر سندل سفید به آن اضافه کنید. این ماسک را به صورت و گردن خود بزنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید وبعد بشویید. استفاده مکرر از این ماسک به روشن‌تر شدن پوست کمک می‌کند.

درخشان‌کننده پوست

در فصل زمستان، گاهی پوست افراد خشک و تیره رنگ می‌شود. شما می‌توانید برای بازگرداندن لطافت و زیبایی پوست خود، از ترکیب زعفران و عسل استفاده کنید. چند رشته زعفران را به یک قاشق عسل اضافه کنید. آنها را باهم ترکیب کنید و به پوست صورت بزنید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوست خود را بشویید. این ماسک را به مدت ۲هفته روزی یک‌بار تکرار کنید. ویژگی آبرسانی عسل و درمان‌کنندگی زعفران، گردش خون را در پوست بهبود می‌بخشد و درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی

اگر به تازگی مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اید یا برنزه کرده‌اید، مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پرچرب بخیسانید. بعد از این مدت با انگشت آن را به پوست برنزه شده بزنید. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

جوان سازی پوست

اگر شما هم پاک‌کننده‌های طبیعی را به نوع شیمیایی آن ترجیح می‌دهید، زعفران را با گلاب ترکیب کنید تا زمانی که رنگ زعفران با گلاب ترکیب شود و به وسیله یک تکه پنبه تمام صورت را آغشته کنید. بعد از ۱۰تا ۱۵دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید. این کار پیری پوست را به تعویق می‌اندازد و حس جوانی را در پوست حفظ می‌کند.

از بین برنده آکنه

ترکیب زعفران و ریحان برای رهایی از شر آکنه بسیار مفید است. اگر پوست شما مستعد جوش و آکنه است، حتما از این ترکیب استفاده کنید. خاصیت ضد باکتریایی این ترکیب عفونت‌های ناشی از آکنه را از بین می‌برد. ماسک آماده شده را به صورت آکنه‌ای بزنید و اجازه دهید خشک شود و بعد با آب بشویید. اما شما با استفاده مداوم از این ترکیب می‌توانید اثر آن را روی ازبین رفتن آکنه‌ها ببینید.

چند نکته

– زعفران چاشنی گران قیمتی است، برای پوست درست و به جا از آن استفاده کنید.
– میزان مصرف مجاز زعفران در روز ۳ گرم است. اگر در غذایتان از زعفران استفاده کرده‌اید، آن روز از زعفران برای درمان‌های پوستی استفاده نکنید. برای مصرف بیشتر این گیاه حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.
– افرادی که با مشکل تعریق کف دست روبه رو هستند باید از مصرف زعفران پرهیز کنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعریق کف دست این افراد را بیشتر می‌کند.

جایگزین‌های‌مناسب کدامند؟

همان طور که گفتیم زعفران ماده گران‌قیمتی است و استفاده از آن برای زیبایی پوست از نظر اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نیست، به همین علت به دنبال مواردی گشتیم که هم خاصیت مشابه داشته باشند و هم به راحتی بتوان از آنها استفاده کرد. یکی از موادی که می‌توان از آن استفاده کرد، تخم مرغ و ترکیب آن با سایر موادی است که برای پوست تاثیر مناسبی دارد. با هم چند نمونه از این ماسک‌ها را بررسی می‌کنیم.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ اثر روشن‌کنندگی برای پوست دارد و به علت حالت چسبندگی شدید، علاوه بر شفاف کردن، در ترمیم جوش‌های صورت نیز موثر است. سفیده به تنهایی بسیار برای پوست مفید است، پس یک سفیده‌ تخم مرغ را خوب به هم می‌زنید تا کاملا سفید شده و کف مانند شود، سپس این کف سفید را بر روی پوست بمالید و یک ربع ساعت در آرامش دراز بکشید. وقتی کاملا جذب وخشک شد پوست را ابتدا با آب ولرم و سپس حتما با آب سرد وخنک بشویید. این ماسک را هفته‌ای دوبار در آرامش کامل بزنید.

تخم مرغ و عسل

برای رهایی از جوش‌های صورت از مخلوط تخم مرغ و عسل استفاده کنید. تخم مرغ خام درمان خانگی موثری برای رهایی از جوش‌های سرسیاه است. یک تا دو تخم مرغ را بشکنید و سفیده آن را جدا کنید و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.
این ترکیب را بر روی جوش‌های سرسیاه بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. برای از بین بردن جوش می‌توانید از مخلوطی از جوش شیرین و آب استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را در آب بریزید تا حالت خمیری پیدا کند، این خمیر را به آرامی روی ناحیه مورد نظر بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آن را با آب گرم بشویید تا چربی‌ها و آلودگی‌های ایجادکننده جوش را از پوست شما دور کند.

تخم مرغ و روغن زیتون

یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک عدد تخم مرغ تاثیر جوان کنندگی روی پوست دارد. ابتدا تخم مرغ را خوب به هم بزنید تا کاملا یکدست شود، سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید. این ماسک را روی پوست صورت و گردن خود بمالید. کمی بعد پوست را با آب ولرم شسته و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. این ماسک در جوان سازی پوست تاثیر مناسبی دارد.

متخصصان چه می‌گویند؟

دکتر عباسیان متخصص طب سنتی می‌گوید بهترین نوع زعفران در ایران کشت می‌شود. زعفران از نظر طبع گرم و خشک است که مهم‌ترین خاصیت آن در طب سنتی نشاط‌آور بودن آن است. به‌طور کلی چون گیاه زعفران همیشه گران بوده و به تنهایی باعث رنگی شدن پوست می‌شود، در طب سنتی کمتر این گیاه برای پوست تجویز شده است، اما در طب سنتی کل نگر موارد مصرف بی‌شماری دارد. مثلا جوش فقط علت پوستی ندارد و ممکن است به عملکرد کبد مربوط باشد و به این ترتیب با اصلاح سیستم بدن، مشکل پوست هم برطرف شود.

زعفران هم خواصی دارد که کبد را تقویت می‌کند و به این ترتیب به‌طور غیر مستقیم روی پوست اثر می‌گذارد. علاوه بر این ضماد زعفران به تنهایی یا همراه با گلاب برای درمان خارش‌های پوستی مفید و مناسب است.
زیبا باشید