۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت: ۱۹:۰۴
خانه > گوناگون > آموزشی > روانشناسی رنگ در طراحی لوگو (آرم)

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو (آرم)

دنیای اطلاعات: شاید فکر کنید لوگو و آرم چیز کوچک و بی اهمیتی است، ولی بهتر است بدانید تحقیقات چیز دیگری می گویند. به عنوان نمونه، اخیرا مطالعاتی در این زمینه انجام شده که نشان می دهد لوگوهایی که با استفاده از نماد های قدرتمند بصری چیزی فراتر از نوشته نقطه ی قابل توجهی خلق می کنند، جزو بهترین لوگو ها هستند چون تاثیر فوق العاده ای دارند. لوگوی “آرم اند همر” نمونه ی خوبی است از این نوع طراحی لوگو.

طراحی لوگو یا لوگو دیزاین خیلی مهم تر از چیزی است که ابتدا به نظر می رسد. لوگو خیلی بیشتر از یک سبک یا گرافیک است، خیلی بیشتر از چیزی است که نشان می دهد. بحث رنگ هم مطرح است. خیلی از کارفرمایان کسب و کار های کوچک، صرف نظر از اینکه شما یک رنگ مشکی سنگین را انتخاب کنید یا یک نارنجی شاد، ترجیح می دهند رنگ مورد علاقه شان روی لوگو استفاده شود، شاید هم به صورت شهودی و غریزی رنگ مورد نظرشان را انتخاب کنند. اما همان طور که متخصصین می گویند، رنگ هایی که برای لوگوتان انتخاب می کنید، حاوی پیغام هایی از طرف شرکت مورد نظر به مصرف کنندگان هستند.

لوگوی آرم اند همر
لوگوی آرم اند همر

Bevil Conway عصب شناس، در بخش جالبی از صحبت های خودش در مورد واکنش های ذاتی انسان به رنگ های خاص، عنوان می کند که “ممکن است انسان با رنگ های خاصی ارتباط برقرار کند”. حالا این سوال پیش می آید که رنگ ها اساسا چه چیزهایی با خودشان برای ما به ارمغان می آورند؟ و آیا لوگو و برند شما همان چیزی را منتقل می کند که شما می خواهید مردم درباره کسب و کارتان بدانند؟ چندین متخصص بازاریابی در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند تا به کارفرماها در تشخیص جواب این سوالات کمک کنند.

با دنیای اطلاعات همراه باشید تا با هم از این تجربیات بازایابان بهره مند شویم و ارزش های رنگی را بهتر بدانیم.

آبی

اگر هویت سازمانی شما به رنگ آبی است، شرکت خوبی هستید. بیشتر از ۱۰۰ برند برتر دنیا این رنگ را بیشتر از همه رنگ ها (به گفته ی columnfivemedia از هر سه تا یکی) برای هویت خودشان انتخاب کرده اند. چرا؟ مردم به سرعت احساس می کنند رنگ آبی خوشایند و آرام بخش است. شاید به این دلیل که دریا و آسمان را به خاطر می آورد. جای تعجبی ندارد که این رنگ در میان شرکت های انرژی، مالی، هواپیمایی و تکنولوژی پر طرفدار است. همه ی آن ها می خواهند مفهومی که ما از این شرکت ها انتظار داریم، منتقل کنند؛ یعنی کارکرد مداوم و بدون خطر. همانطور که دیده اید، این رنگ در صنایع پوشاک و رستوران که نیاز به جلب توجه مصرف کننده دارند عمومیت کمتری دارد.

قرمز

برخلاف آبی آرام بخش، قرمز شدت توجه و اشتها را تحریک می کند. شاید به همین دلیل است که هویت سازمانی مک دونالدز و گلوگز به رنگ قرمز است. همچنین قرمز فوریت را نشان می دهد، مثلا برای اعلام حراج، یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری.Column Five هم در سایتش اشاره می کند که قرمز ضربان قلب را بالا برده و نفس کشیدن راسریع تر می کند.

زرد

زرد شاد باعث می شود آدم ها به طلوع خورشید فکر کنند، به خوشبینی و امید. به خصوص در جاهایی که نیاز به جلب نظر بیننده دارد، مفید است. ارتباط بین رنگ زرد و انرژی باعث شده که از آن (درست حدس زدید) در شرکت های مربوط به انرژی استفاده کنند.

نارنجی

با توجه به قدرت تحریک کنندگی رنگ زرد و قرمز، جای تعجب نیست که نارنجی –که ترکیبی از این دو رنگ است– از خصوصیات آن ها تبعیت کند. مخلوطی از جسارت رنگ قرمز و خوشبینی رنگ زرد، هر دو در نارنجی وجود دارد. نارنجی برای تحریک هیجان و شور و شوق مفید است. نارنجی را در لوگوهایی مثل هارلی دیویدسون، نیکلدین و دیسکاور می توانید ببینید.

سبز

این را دیگر همه می دانند، رنگ سبز طبیعت را به یاد می آورد. این رنگ در میان برند های مربوط با محیط زیست محبوب تر است. این رنگ می تواند احساس صلح، امید، اعتماد و آرامش را به همراه بیاورد. دیگر صنایعی که به استفاده از رنگ سبز علاقه نشان می دهند، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی هستند.

بنفش

بنفش عموما به عنوان یک رنگ کم محرک شناخته می شود. این رنگ احتمالا احساس راز آلودگی، سلطنت و یا تکبر را تحریک می کند. این اثرات آرام بخش باعث شده که از این رنگ بیشتر در امور مالی، تکنولوژی و سلامت استفاده شود، همین طور در محصولات زیبایی و ضد پیری. جالب توجه است که این رنگ در اموری مثل طالع بینی و تاروت هم استفاده می شود، بنابراین اگر به دنبال نشان دادن معنویت و نیروهای غیبی هستید، استفاده از این رنگ کارساز خواهد بود.

سیاه

هرچیزی که در مورد لباس پوشیدن درست است در مورد برند سازی هم صدق می کند. سیاه باعث می شود کامل به نظر برسید؛ جاویدان و همیشگی بدون مطرح شدن زمان؛ [در طول زمان رنگ های مختلفی باب می شوند و سپس از چشم می افتند اما سیاه همیشه سیاه است]؛ رسمی؛ و کمی راز آلود. این انتخاب بدیهی برای کسانی است که می خواهند محصولات لوکس بفروشند و انتخاب بسیار بدی برای شرکت هایی با مضمون کشاورزی است.

اینفوگرافیک زیر خلاصه و مفید تمام این مضامین را به همراه نمونه ی لوگو ها، نشان می دهد.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

منبع: thelogocompany.net

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *