۱۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت: ۱۱:۱۱
خانه > سلامت > تغذیه > ۶ مواد غذایی سلامت پروستات را تضمین میکند

۶ مواد غذایی سلامت پروستات را تضمین میکند

دنیای اطلاعات: با تنظیم رژیم غذایی و کاهش مصرف چربی‌های حیوانی، استفاده از ویتامینE، D و ماده معدنی سلنیوم به طور روزانه،استفاده از سویا در رژیم غذایی می توانید از سرطان پروستات جلوگیری کنند.

پروستات

پروستات یکی از اصلی‌ترین اعضای سیستم تولید مثل در مردان است، غده‌ای که مثانه و مجرای ادرار را احاطه کرده است. این غده تقریباً به‌اندازه یک گردو است که در طول زندگی مردان رشد می‌کند، با توجه به نقش پروستات در بدن مردان حفظ سلامت آن اهمیت به سزایی دارد.
تاکنون هیچ شواهد قابل‌اعتنایی مبنی بر اینکه خوراکی‌های سالم از سرطان پروستات جلوگیری می‌کنند به دست نیامده است، اما خوردن این مواد غذایی می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری اثرگذار باشد. بنابراین مصرف سبزیجات و میوه‌ها چه به‌عنوان غذای اصلی و چه به‌عنوان میان وعده علاوه بر اینکه موجب سلامت عمومی می‌شود برای پروستات نیز بسیار مفید هستند. از همین رو در این گزارش به ۶ خوراکی مفید برای پروستات اشاره می‌شود:

ماهی چرب

اصلی‌ترین دلیل ضرورت مصرف ماهی، وجود امگا ۳ در آن است. امگا ۳ به کاهش کلسترول‌های بد و افزایش کلسترول‌های خوب، کاهش فشارخون، کاهش خطر حملات قلبی و کم کردن وزن کمک می‌کند. اگرچه دانشمندان توصیه می‌کنند که برای داشتن پروستاتی سالم تا جای ممکن از خوردن گوشت پرهیز شود، اما ماهی ازجمله خوراکی‌هایی است که به‌ سلامت پروستات کمک می‌کند.

آجیل

روغن سالم که در انواع مغزهای آجیل یافت می‌شود، به کاهش کلسترول و افزایش توان ذهنی کمک بسیاری می‌کند. آجیل یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان میان وعده استفاده شود. آجیل‌ها سرشار از ویتامین E، کلسیم و مواد معدنی هستند. در میان‌مغزهای آجیل انواع بادام و گردو برای سلامت پروستات بسیار مفید هستند.

لوبیا

پزشکان توصیه می کنند به‌جای استفاده از گوشت قرمز از پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا، تخم شربتی و شاه دانه در برنامه غذایی استفاده کنیم. به‌عنوان‌مثال یک فنجان لوبیا سیاه ۱۵ گرم پروتئین و ۱۵ گرم فیبر دارد که هر دو این ماده‌ها در سالم ماندن پروستات نقش مهمی دارند. ازآنجایی‌که هر مرد بالغی باید روزانه ۳۸ گرم فیبر و ۵۶ گرم پروتئین دریافت کند، مصرف لوبیا یا دانه‌هایی ازاین‌دست می‌تواند این مقدار را تأمین کند.

چای سیاه

بر اساس بسیاری از تحقیقات انجام‌شده، چای سیاه یک محافظ بسیار خوب در برابر ابتلا به سرطان پروستات است. مزایای چای سبز به همین‌جا ختم نمی‌شود، این گیاه در کاهش کلسترول و تقویت حافظه نیز بسیار مؤثر است. برای بهتر شدن مزه چای سبز می‌توانید آن را با نعنا، لیموترش یا افزودنی‌های دیگری طعم دار کنید.

هندوانه

این میوه خوش‌طعم و خوش‌رنگ بخشی جدانشدنی برنامه غذایی در طول تابستان است، میوه‌ای سرشار از ویتامین A و C. علاوه بر این هندوانه مانند سایر میوه‌های قرمزرنگ هم چون گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت و زردآلو سرشار از آنتی‌اکسیدان است که خواص ضد سرطانی دارد.

انواع توت‌ها

توت‌فرنگی، توت سیاه و تمشک سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، حملات مولکول‌ها به سلول‌های سالم و کاهش خطر سرطان نقش مهمی ایفا می‌کنند. ویتامین C نیز از طریق افزایش ادرار و کاهش تورم علائم ابتدایی پروستات‌های خوش خیم را بهبود می‌بخشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *