۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت: ۰:۱۹
خانه > سلامت > بارداری و زایمان > مقابله با نفخ شکم خانم های باردار

مقابله با نفخ شکم خانم های باردار

دنیای اطلاعات: غذاهایی که احتمال ایجاد نفخ در شکم را افزایش می دهند غذاهایی هستند که شامل کربوهیدراتهای غیر قابل جذب هستند. بدن نمی تواند این نوع از کربوهیدراتها را هضم کند. این غذاها عبارتند از: کنگر فرنگی- مارچوبه – کلم بروکسل- لوبیاها – کلم- گل کلم- آلو سیاه

نفخ شکم در بارداری

با نفخ شکم در بارداری چه کنیم

معمولا خانم هایی که در طول دوره بارداری مدت کوتاهی پس از خوردن، دچار نفخ شکم می شوند، تمایل دارند با کاهش میزان غذای خود این مشکل را برطرف کنند. اگر خوردن سبزیجات باعث تولید نفخ شکم در شما می شود، آنها را با هم قطع نکنید. سبزیجات یکی از مهمترین رژیم های سالم در طوی دوره بارداری هستند. به جای آن، خوردن خود را متفاوت کنید. نصف میوه و چهار نوع سبزی بهترین گزینه برای شما هستند. سعی کنید تا ترکیبات مختلفی را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام یک برای شما مناسب تر هستند.
همچنین قطع کردن غذاهای سرخ شده و چرب نیز می تواند به این کار کمک کند. غذاهای چرب باعث ایجاد نفخ در شکم نیست اما به علت آنکه دیر هضم می شوند شما احساس می کنید شکمتان نفخ کرده است.

انجام این کارها باعث کاهش نفخ شکم در بارداری می شود

درست غذا بخورید و از نوشیدن آب به اندازه کافی اطمینان حاصل کنید. نوشیدن مایعات سبب می شود تا یبوست در طول دوره بارداری برطرف شود. یبوست باعث تشدید گازها می شود.
وعده های غذایی را به شش قسمت با مقدار کم تقسیم کنید. دستگاه گوارش را بیش از اندازه پر نکنید.
غذاها را به آرامی جویده و آنها را قورت دهید. زمانی که به سرعت غذا می خورید، هوا را نیز می بلعید این عمل باعث تولید باد در شکم می شود.
در هنگام خوردن و نوشیدن بنشینید. حتی اگر مقدار کمی از غذا را میل می کنید. این عمل با عث می شود تا شکم در هنگام هضم غذا به هم فشرده نشود.
سعی کنید تا آرام باشید. تنش سبب می شود تا در هنگام غذا خوردن و یا در طول روز میزانی از هوا را ببلعید.
وزن خود را به شکل استاندارد نگه دارید تا به دستگاه گوارش فشار وارد نشود.
در هنگام خوردن غذا، لباسهای راحت بپوشید و سعی کنید تا دور کمر و شکم تنگ نباشد.
ورزش کنید. حتی پیاده روی تند، به کندی دستگاه گوارش کمک می کند
یکی از عوارض بارداری که ممکن است از همان روزهای ابتدای بارداری شخص را دچار کند نفخ میباشد. که با رعایت یکسری مسایل میتوان میزان آن را کمتر نمود .
بدن در طول ۹ ماه بارداری تغییرات بسیاری می‌کند. به دلیل آن که رحم شما بزرگ شده، هضم غذا آهسته‌تر انجام می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود در طول روز حجم غذای خود را کمتر و وعده‌های غذایی را بیشتر کنید.

علت بروز نفخ در بارداری

– معمولا کسانی بیشتر نفخ میکنند که غذا را با سرعت میخورد و در همین اثنا بهمراه غذا هوای زیادی را وارد معده خود میکنند.
– نفخ در دوران بارداری بیشتر بدلیل افزایش میزان هورمون پروژسترون ایجاد می‌شود وباعث میشود هضم غذا را سنگین‌تر و آهسته‌ترصورت بگیرد .
-بزرگ شدن رحم و فشار به معده نیز سبب نفخ می گردد.

پیشگیری و درمان نفخ معده در بارداری:

– برای جلوگیری از نفخ معده در بارداری، توصیه می‌شود زن باردار در حالت نشسته وبه آهستگی غذا بخورد تا از فرودادن هوا به معده جلوگیری شود.
– پس از غذا خوردن بسرعت دراز نکشید و حداقل نیم ساعت پس از آن صبر کنید، به حالت نشسته و یا به پیاده‌روی بروید. در این صورت شما احساس بهتری خواهید کرد.
– غذاهای نفاخ استفاده نکنید .خوردن گل کلم، کلم بروکلی یا حبوبات را کم کنید.
– نوشیدنیهای گازدار و نوشابه را از غذای خود حذف کنید .
– از غذاهای پر چرب و یا سرخ شده و پر ادویه مصرف نکنید.
– وعده‌ غذایی خود را زیاد اما حجم غذا کم کنید.
– در حین غذا خوردن آب ننوشید.
– لباسهای گشاد و راحت تن کنید .
– اگر مشکل خاصی ندارید پیاده روی کنید.
درصورتیکه هنوز نفخ معده دارید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهای لازم را برای شما تجویز نماید.
-رژیم غذایی مناسب داشته باشید .

رژیم غذایی مناسب برای از بین بردن نفخ شکم در بارداری:

– مصرف مقداری آب و آبلیموی تازه در کاهش نفخ شکم موثر می باشد .
آبلیمو بطور طبیعی خاصیت دفع آب بدن را دارد، شما می‌توانید آب لیمو را به مقداری آب ولرم اضافه کرده و نوش جان کنید. با این کار میزان نمک محلول در بافت‌های بدنتان هم کاهش می‌یابد. فقط حواستان باشد که شربت را حتماً با لیوان میل کنید، نه با نی. زیرا نی باعث ورود هوای اضافی به معده‌تان می‌شود!
استفاده از سبزیجات میتواند کمک کننده باشد .خیار، کدو و جعفری اما بهتر است که آنها را پخته شده مصرف کنید .پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمان فیبر آن می‌شود و همین مسأله سبب هضم آسانتر آن می‌گردد.

هندوانه

جالب است بدانید ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است. هندوانه منبع سرشاری از پتاسیم است. یکی از کارهای مهم هندوانه در کنترل نفخ، تعادل بین سدیم و پتاسیم موجود در بدن است.

ماست

از آنجاییکه بعضی از افراد به لاکتوز شیر حساسند، بهتر است بجای مصرف شیر، از ماست استفاده کنید. ماست غذایی از پیش هضم شده است. یعنی پروسه‌ای که در روند تهیه ماست طی شده، باعث شده است که بمحض ورود ماست به بدن، جذب بافت ها شود.
* میزان سدیم را کاهش داده و تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی تازه استفاده کنید.
* اگر دلیل نفخ شما یبوست میباشد، بهتر است برای جلوگیری از آن از غلات سبوس دار استفاده کنید تا بتوانید آب را در بدنتان ذخیره کنید.
در صورت رفع نشدن نفخ در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

یك نظر

  1. سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه
    براتون بشه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *