۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت: ۱۷:۱۵

آمیتاب باچان

دنیای اطلاعات: آمیتاب باچان متولد ۱۱ اکتبر ۱۹۴۲ در الله‌آباد هند؛ بازیگر، تهیه کننده، خواننده و مجری تلویزیونی فیلم‌های بالیوود در کشور هند است.

این ستاره بالیوودی که در تحت عنوان “Big B” نیز مشهور است بیش از سه و نیم میلیون هوادار در توییتر دارد و در دنیای هنری این کشور مانند پادشاه با او برخورد می‌شود. باچان نخستین بازیگر هندی است که در موزه لندن جایی برای خود دارد و همچنین در نظرسنجی سال ۱۹۹۹ ملقب به «بازیگر هزاره» شد. او به «پدر سینمای هند» نیز مشهور است.
او از سال ۱۹۶۹ و با فیلم سیاه و سفید «هفت هندی» پا به سینما گذاشت و از آن پس همیشه از مطرح‌ترین چهره‌های سینمای هند بوده‌است. او تا بحال دوازده بار جایزه فیلم فیر، جایزه اصلی فیلمهای هندی، را از آن خود کرده‌است.
پدرش یک شاعر معروف هندی بود. همسر او جایابهادری و پسر او آبیشک نیز از هنرپیشگان سرشناس سینمای هند به‌شمار می‌روند.
آمیتاب باچان در کنار بازیگری در زمینه تهیه کنندگی نیز فعالیت می‌کند. او هنرپیشگی را درسال ۱۹۶۹ با فیلم سات هندوستانی آغاز کرده و این حرفه را تا به امروز ادامه داده‌است. او یکی از بهترین بازیگران سینمای هند و یکی از گران‌قیمت‌ترین ستارگان در این زمینه می‌باشد. او در سال ۱۹۸۴ دستی نیز در سیاست داشت و به عنوان نماینده پارلمان هند انتخاب شد ولی در سال ۱۹۸۷ این سمت را کنار گذاشت.

زندگینامه

آمیتاب باچان در یازده اکتبر ۱۹۴۲ در شهر الله‌آباد هند به دنیا آمد. مادرش تجی یک سیک و پدرش هاریوانش رای باچان یک هندو بود. دکتر هاریوانش رای باچان یک شاعر خوشنام و معروف زبان هندی بود. نام فامیل اصلی او سریواستاوا بود ولی او خود، نام مستعار باچان را برگزید و تمام اشعار و نوشته‌های خود را با این نام امضا می‌کرد. بعدها آمیتاب نیز با همین نام فامیل وارد سینما شد و به خاطر شناخته شده بودن این نام تمام اعضای خانواده با نام باچان معروف شدند. مادر آمیتاب، تجی زنی از فرقه سیک‌هاست که زادگاهش پنجاب می‌باشد و پدرش از اهالی اوتار پرادش بود. باچان در نوجوانی در دبیرستان پسرانه الله‌آباد ثبت‌نام کرد و پس از آن وارد کالج شروود شد.
پس از اتمام کالج، آمیتاب وارد دانشگاه دهلی شد و مدرک لیسانس خود را در رشته علوم کسب کرد. باچان مدتی بعد به کار معاملات محموله‌های دریایی در شرکت کشتیرانی برداندکو روی آورد ولی کمی بعد آن شغل را رها کرد و به کلکته رفت تا آینده خود را در بازیگری جستجو کند. آمیتاب در سال ۱۹۷۳ با جایا بهادوری هنرپیشه دیگر هند ازدواج کرد. آمیتاب و جایا در فیلم‌هایی همچون چوبکه چوبکه (۱۹۷۵)، زنجیر (۱۹۷۳) و شعله (۱۹۷۵) همبازی بودند. این دو صاحب دو فرزند، یک دختر به نام شوتا و دیگری پسری به نام آبیشک شدند.
در سال ۱۹۸۲ در زمان ساخت فیلم اکشن کولی آمیتاب ضربه سختی خورد و به علت پارگی روده‌ها در بیمارستان بستری شد. پزشکان وضعیت او را خطرناک توصیف کردند و حتی خطر مرگ را برای او پیش‌بینی کردند ولی آمیتاب بهبود یافت و پس از چندین ماه دوباره به کار برگشت. فیلم کولی از برکت مصدومیت باچان از فروش بالایی برخوردار شد. در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۵ باچان بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گرفت. او از چند روز قبل از درد شکم شکایت داشت. در طول مدت بیماری، عمل جراحی و در زمان نقاهت، بیشتر پروژه‌های کاری او معلق نگه داشته شدند تا او بازگردد و خود کارش را ادامه دهد. زیرا هیچ‌کس در هند پیدا نمی‌شود که بتواند جانشین او شود. آمیتاب مارس ۲۰۰۶ به کار برگشت. باچان مبتلا به آسم، تالاسمی مینور و افتادگی و سستی عضلات نیز هست.

آمیتاب باچان

Amitabh_Bachchan_1

نام اصلی: آمیتاب ویجی باچان
پیشه: بازیگر
تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۴۲
محل تولد: الله‌آباد، هند
والدین: هاریوانش رای باچان
ملیت: هندی
همسر: جایا باچان
فرزندان: آبیشک باچان،شوتا باچان

امضا

Amitabhbachchanji_signature

حرفه

آمیتاب باچان با فیلم سات هندوستانی (۱۹۶۹) وارد عالم سینما شد. این فیلم با آنکه از موفقیت چندانی برخوردار نشد ولی باچان در همان نخستین حضور سینمایی برنده جایزه ملی فیلم شد. با این وجود شاید او هرگز فکر نمی‌کرد زمانی ستاره بی‌بدیل آسمان پرستاره سینمای هند شود. در سال۱۹۷۰ آمیتاب در فیلم آناند ظاهر شد و در آن با سوپراستار آن زمان هند راجش کهنا همبازی بود. در این فیلم نیز باچان برنده جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل شد زیرا منتقدان سینمایی معتقد بودند او اجرایی به یادماندنی و قوی از خود ارائه داده‌است. پس از آناند فیلم‌های موفق بسیاری نام آمیتاب باچان را روی سر در سینماها آوردند. فیلم‌هایی همچون رشما اورشرا (۱۹۷۱) و پروانه (۱۹۷۱) و از همان زمان باچان پا به مسیری نهاد که او را روز به روز و سال به سال در میان میلیون‌ها نفر از مردم دنیا محبوب و معروف می‌کرد. نخستین فیلم پرفروش و ماندگار آمیتاب به نام زنجیر به کارگردانی پراکاش مهرا بود. این فیلم تضادی واضح با فیلم‌های رمانتیک هندی داشت و فیلمی بود که مردم به داستان آن عادت نداشتند و همین موضوع از آمیتاب شخصیتی تازه ساخت و تا مدت‌ها با نام «جوان عصبانی بالیوود» شهرت یافت. دهه بعدی عمر آمیتاب او را به اوج محبوبیت پرتاب کرد. او دست کم در سال در یک فیلم موفق ظاهر می‌شد و گاه تعداد کارهایش به سالی چند عدد هم می‌رسید. از فیلم‌های دهه هفتاد باچان می‌توان به دیوار] (۱۹۷۵)، شعله (۱۹۷۵)، تریشول (۱۹۷۸)، دون (۱۹۷۸) و لاواریس (۱۹۸۱) اشاره کرد. این فیلم‌ها لقب او را به عنوان قهرمان اکشن فیلم‌های بالیوود تحکیم بخشیدند. همچنان که آمیتاب موفق‌تر می‌شد، کم‌کم تصمیم گرفت فقط در فیلم‌های اکشن ظاهر نشود و استعداد خود را در زمینه‌های دیگر نیز به معرض نمایش بگذارد. بازی‌های تحسین‌برانگیز کمدی او در فیلم‌های چوبکه چوبکه (۱۹۷۵)، امراکبر آنتونی (۱۹۷۷) و نمک حرام (۱۹۸۲) به همه فهماند که آمیتاب باچان تنها در کتک‌کاری تبحر ندارد و حس شیرین طنز و توانایی خنداندن نیز از هنرهای دیگر اوست. او در نقش‌های رمانتیک هم موفق بود و فیلم‌های گاهی‌گاهی (۱۹۷۶) و سلسله (۱۹۸۱) از نمونه‌هایی بودند که اشک همه را درآوردند.
باچان در دهه هفتاد و تا اواسط دهه هشتاد یکی از چهره‌های دائمی بالیوود بود، ولی با ورود به دنیای سیاست، سه سال از عمر خود را به دور از هنر سینما سپری کرد. در سال ۱۹۸۸ بار دیگر با فیلم جدیدی به نام شاهنشاه راهی پرده سینماها شد و این فیلم نیز با موفقیت بسیاری روبه‌رو شد، ولی بعد از بازگشت مجدد، قدرت باچان رو به زوال گذاشت و تعداد زیادی از آثارش با شکست گیشه مواجه شد، روند سقوط همچنان ادامه داشت. در سال ۱۹۹۰ و با بازی در فیلم اگنی پت که در آن باچان نقش رییس یک باند مافیایی را بازی می‌کرد، برنده جایزه بهترین هنرپیشه داخلی شد ولی باچان کم‌کار شده بود. در سال ۱۹۹۲ خداگواه را بازی کرد اما پس از آن به مدت دو سال خود را نیمه بازنشسته کرد. در سال ۱۹۹۴ پس از مدت‌ها در فیلم انسانیت به ایفای نقش پرداخت ولی آن هم فروش چندانی نداشت. باچان در سال ۱۹۹۶ شرکت سهامی آمیتاب باچان را تاسیس کرد. کار این شرکت معرفی محصولات و خدمات صنعت سینمایی هند بود. این شرکت به کار تولید و توزیع فیلم‌های سینمایی و کاست و نوارهای ویدیویی و کارهایی از این دست می‌پرداخت. در سال ۱۹۹۷ باچان با فیلمی از تولیدات شرکت خودش به عالم بازیگری بازگشت ولی این فیلم هم از نظر مالی و هم از نظر منتقدان شکست خورد. سرانجام در همان سال شرکت باچان ورشکست شد. پس از آن باچان باز هم در چند فیلم بازی کرد که همگی از موفقیت پایین یا متوسطی برخوردار شدند. دیگر فیلمسازان و مردم به این فکر افتادند که دوران درخشندگی باچان به انتها رسیده‌است. در سال ۱۹۹۹ با درخشش در فیلم از نسل افتاب بار دیگر توانایی‌های خود را به رخ سینماگران هند کشید. شاید از نسل افتاب یکی از بهترین بازیهای او در سینمای هند بوده و این فیلم یکی از بهترین‌های سینمای بالیوود. در سال ۲۰۰۰ جنگ تلویزیونی جدیدی با اقتباس از جنگ انگلیسی «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» را ساخت و مجری آن شد. این پروژه با موفقیت سریع مواجه شد. می‌گویند آمیتاب هفته‌ای ۵/۲ میلیون روپیه (نیم میلیون دلار) از این طریق پول درمی‌آورد و این موضوع باچان و خانواده‌اش را چه از نظر مالی و چه از نظر روحی به شدت تحت تاثیر قرار داده و وضعیتشان را پس از آن ورشکستگی زیر و رو کرده این برنامه تا نوامبر ۲۰۰۵ ادامه داشت. باچان در سال ۲۰۰۰ در فیلم محبت‌ها ساخته یاش چوپرا در نقش مردی عبوس و سختگیر ظاهر شد که به شدت مورد پسند مردم قرار گرفت. در فیلم رشته محبت (۲۰۰۱)، گاهی خوشی گاهی غم (۲۰۰۱) و باغبان (۲۰۰۳) در نقش پدر یک خانواده بود. او در این سال‌ها انواع و اقسام نقش‌ها را بازی کرد. از دیگر فیلم‌های برجسته او عکس (۲۰۰۱)، آنکن (۲۰۰۲)، خاکی (۲۰۰۴)، دو (۲۰۰۴) و برجسته‌تر از همه تاریکی (سیاه) (۲۰۰۵) بودند. شهرت او پس از سال ۲۰۰۰ به حدی رسید که تصویر او در اکثر بیلبوردها و برنامه‌های تلویزیونی به چشم می‌خورد. باچان در سال ۲۰۰۵ با پسرش آبیشک در چند فیلم ظاهر شد. از جمله این فیلم‌ها بانتی اوربابلی و سرکار با اقتباس از فیلم پدرخوانده می‌باشند. جدیدترین فیلم‌های اکران شده باچان بزرگ، بابول (۲۰۰۶) اکلاویا (۲۰۰۷) و نیشاب (۲۰۰۷)و (بوده تیرا باب) ۲۰۱۱ هستند. آخرین فیلم باچان که هنوز اکران نشده شانتارام است که در آن با جانی دپ ستاره هالیوود هم بازی شد.

سیاست

عمر سیاسی باچان چندان بلند نبود. او در سال ۱۹۸۴ وارد دنیای سیاست شد و این کار را در واقع برای حمایت از دوست خانوادگی و قدیمی خود راجیو گاندی انجام داد. در آن سال او به رقابت با سیاست‌مدار معروف آن زمان و به موافقت با سیاست‌های گاندی پرداخت و با آرای بسیار بالایی برنده انتخابات پارلمان شد و با اکتساب ۶۸/۲ درصد از آرا روی کرسی پارلمان نشست. ولی این کار دوام زیادی نداشت زیرا باچان سه سال بعد استعفا داد و کار خود را نیمه‌کاره رها کرد اما همسرش پا جای پای او گذاشت و فعالیت در امور سیاسی را ادامه داد. او هم اکنون عضو یکی از احزاب سیاسی هند می‌باشد.

جوایز

جوایز فیلم فیر

آمیتاب باچان در طول سه دهه گذشته بارها جوایز مختلفی را از فیلم فیر، جشنواره اصلی فیلمهای هندی، دریافت کرده‌است.
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال ۱۹۷۲ در فیلم Anand
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال ۱۹۷۴ در فیلم نمک‌حرام (Namak Haram)
بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۷۸ در فیلم Amar Akbar Anthony
بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۷۹ در فیلم Don
جایزه یک عمر دستاورد در سال ۱۹۹۱
بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۹۲ در فیلم Hum
جایزه فوق ستاره هزاره
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال ۲۰۰۱ در فیلم Mohabbatein
بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین در سال ۲۰۰۲ در فیلم Aks
جایزه نام قدرتمند سال در ۲۰۰۴
بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین در سال ۲۰۰۶ برای فیلم «سیاه»
بهترین بازیگر مرد در سال ۲۰۰۶ برای فیلم «سیاه»
او در طی ۴ دهه دوران بازیگری خود، شاید معروف‌ترین بازیگر (یا دست‌کم یکی از معروف‌ترین بازیگران) سینمای هند بوده‌است.

افتخارات

آمیتاب باچان تاکنون به خاطر بازی‌های خوب خود جوایز بی‌شماری را از آن خود کرده‌است ولی افتخارات او در کشورهای دیگر دنیا نیز کم نیستند.
در ژوئیه ۱۹۹۹ وب‌گاه بی‌بی‌سی پس از انجام یک نظرسنجی از باچان به عنوان «بزرگ‌ترین ستاره هزاره» یاد کرد. در این نظرسنجی باچان گوی سبقت را از الک گینس، مارلون براندو، سر لورنس اولیویه و چارلی چاپلین ربود.
در ژوئن ۲۰۰۰ باچان نخستین آسیایی شد که مجسمه مومی‌اش در موزه مجسمه‌های مومی مادام توسو در لندن قرار گرفت.
در مارس ۲۰۰۱ سایت «فوربس» از باچان به عنوان «قدرتمندترین هنرپیشه بالیوود» نام برد.
در سپتامبر ۲۰۰۱ در جشنواره فیلم اسکندریه مفتخر به دریافت جایزه «ستاره قرن» شد.
در سال ۲۰۰۳ باچان سفیر حسن‌نیت یونیسف شد.
در دسامبر ۲۰۰۴ او اولین آسیایی و چهارمین سفیر بنیاد نلسون ماندلا شد.
در آوریل ۲۰۰۵ مرکز تئاتر لینکلن در نیویورک ویژه برنامه‌ای با نام «یک شب با آمیتاب باچان» ترتیب داد و لقب «بزرگ‌ترین ستاره سینمای دنیا» را به او داد.
در سال ۲۰۰۵ با اجازه باچان، صدای او روی فیلم رژه پنگوئن‌ها گذاشته شد.
روزنامه انگلیسی ساندی تایمز در مقاله‌ای عنوان کرد باچان تلفیقی از تام کروز، شون کانری و کلینت ایست‌وود است. چندی پیش زندگینامه باچان در لندن به چاپ رسید. نویسنده انگلیسی این کتاب در اثر خود نوشت آمیتاب باچان آمیخته‌ای از کلینت ایست‌وود، آل پاچینو، الویس پریسلی و کمی هم جان تراولتاست.

فیلم شناسی

فیلم
سال عنوان نقش
۱۹۶۹ هفت هندوستانی انور علی
۱۹۶۹ بوون سون راوی (صدا)
۱۹۷۰ Bombay Talkie فرد عزادار در مراسم خاکسپاری (در عنوان‌بندی آمده)
۱۹۷۱ پروانه کومار سن
۱۹۷۱ سعادت Dr. Bhaskar Bannerjee / Babu Moshai
۱۹۷۱ رشما و شرا Chhotu
۱۹۷۱ گودی در نقش خودش
۱۹۷۱ قصۀ عشق Ram Chandra
۱۹۷۱ Sanjog Mohan
۱۹۷۲ بانسی بیرجو بیرجو
۱۹۷۲ یک نظر Manmohan Akash Tyagi
۱۹۷۲ Raaste Kaa Patthar Jai Shankar Rai
۱۹۷۲ از بمبئی به گوآ راوی کومار
۱۹۷۳ دستان بسته شیام / دیپاک
۱۹۷۳ زنجیر Inspector Vijay Khanna
۱۹۷۳ Gehri Chaal راتان
۱۹۷۳ تکبر سوبیر کومار
۱۹۷۳ بازرگان Moti
۱۹۷۳ خیانتکار ویکرام (ویکی)
۱۹۷۴ Kasauti Amitabh Sharma (Amit)
۱۹۷۴ بی‌نام Amit Srivastav
۱۹۷۴ غذا، لباس و سرپناه وی‌جی
۱۹۷۴ مجبور Ravi Khanna
۱۹۷۵ محرمانه Sukumar Sinha / Parimal Tripathi
۱۹۷۵ فرار Rajesh (Raj)
۱۹۷۵ میلی Shekhar Dayal
۱۹۷۵ دیوار وی‌جی ورما
۱۹۷۵ وجدان Baadal / Chimpoo
۱۹۷۵ شعله Jai (Jaidev)
۱۹۷۶ دو بیگانه Amit Roy / Naresh Dutt
۱۹۷۶ گاهی اوقات Amit Malhotra
۱۹۷۶ Hera Pheri وی‌جی / سربازرس هیراچاند
۱۹۷۷ گفتگو Alok Prasad
۱۹۷۷ آمر اکبر آنتونی Anthony Gonzalves
۱۹۷۷ عدالت Dharma / Raju
۱۹۷۷ ایمان احمد رازا
۱۹۷۷ Khoon Pasina شیوا / ببر
۱۹۷۷ تربیت آمیت
۱۹۷۸ بی‌حیا Ram Kumar Chandra / Prince Chandrashekar
۱۹۷۸ سوگند به رود گنگ جیوا
۱۹۷۸ Kasme Vaade آمیت / شانکار
۱۹۷۸ Trishul وی‌جی کومار
۱۹۷۸ Don دون / وی‌جی
۱۹۷۸ فاتح سرنوشت سکندر
۱۹۷۹ قمارباز قهار جِی / سربازرس وی‌جی
۱۹۷۹ جریمه Inder Saxena
۱۹۷۹ منزل آجای چاندرا
۱۹۷۹ آقای ناتوارلال Natwarlal / Avtar Singh
۱۹۷۹ سنگ سیاه وی‌جی پال سینگ
۱۹۷۹ Suhaag آمیت کاپور
۱۹۸۰ دو و دوتا پنج وی‌جی / رام
۱۹۸۰ دوستانه وی‌جی وارما
۱۹۸۰ رام و بارلام Inspector Balram Singh
۱۹۸۰ عظمت وی‌جی کومار
۱۹۸۱ نصیب John Johnny Janardhan
۱۹۸۱ یک شب بارانی ACP Abhijeet Rai
۱۹۸۱ یتیم یا حرامزاده هیرا
۱۹۸۱ روابط عاشقانه Amit Malhotra
۱۹۸۱ دوستی کیشان کومار
۱۹۸۱ کالیا کالو / کالیا
۱۹۸۲ هفت با هفت راوی آناند / بابو
۱۹۸۲ بی‌نظیر Dr. Sudhir Roy / Adhir Roy
۱۹۸۲ میهن‌دوست Master Dinanath / Raju
۱۹۸۲ نمک حلال آرجون سینگ
۱۹۸۲ Khud-Daar Govind Srivastav / Chotu Ustad
۱۹۸۲ شاکتی وی‌جی کومار
۱۹۸۳ بی‌خدا Shankar (Sheru) / Bhola
۱۹۸۳ بزرگ Rana Ranveer / Guru / Inspector Shankar
۱۹۸۳ Pukar Ramdas / Ronnie
۱۹۸۳ باربر اقبال الف. خان
۱۹۸۴ انقلاب Amarnath
۱۹۸۴ می‌خواره وی‌جی کاپور
۱۹۸۵ بازداشت Insp. Karan Kumar Khanna
۱۹۸۵ مرد Raju “Mard” Tangewala
۱۹۸۶ گزینه آخر دیوید / وی‌جی
۱۹۸۸ شاهنشاه سربازرس وی‌جی کومار سری‌واستاو / شاهنشاه
۱۹۸۸ Gangaa Jamunaa Saraswati Ganga Prasad
۱۹۸۹ توفان توفان / شیام
۱۹۸۹ ۱۹۸۹ Goga / Gogeshwar
۱۹۸۹ Main Azaad Hoon آزاد
۱۹۹۰ Agneepath Vijay Deenanath Chauhan
۱۹۹۰ Aaj Ka Arjun Bheema
۱۹۹۱ ما Tiger / Shekhar
۱۹۹۱ Ajooba Ajooba / Ali
۱۹۹۱ ایندراجیت ایندراجیت
۱۹۹۱ تنها سربلزرس وی‌جی ورما
۱۹۹۲ خداوند خود شاهد است Baadshah Khan
۱۹۹۴ انسانیت سربازرس آمار
۱۹۹۷ Mrityudaata Dr. Ram Prasad Ghayal
۱۹۹۸ Major Saab Major Jasbir Singh Rana
۱۹۹۸ داداش بزرگ، داداش کوچیک Inspector Arjun Singh / Bade Miyan
۱۹۹۹ پادشاه سرخ Lal “Baadshah” Singh / Ranbir Singh
۱۹۹۹ Sooryavansham Thakur Bhanu Pratap Singh / Heera Singh
۱۹۹۹ سوگند هندوستان Kabeera
۱۹۹۹ Kohram Col. Balbir Singh Sodi (Devraj Hathoda) / Dada Bhai
۲۰۰۰ محبت‌ها Narayan Shankar
۲۰۰۱ یک رابطه: پیوند عشق وی‌جی کاپور
۲۰۰۱ عکس مانو ورما
۲۰۰۱ گاهی خوشی گاهی غم Yashvardhan “Yash” Raichand
۲۰۰۲ چشم‌ها وی‌جی سینگ راجپوت
۲۰۰۲ ما کمتر از دیگران نیستیم Dr. Rastogi
۲۰۰۲ خار Yashvardhan Rampal ‘Major’
۲۰۰۳ آرمان Dr. Siddharth Sinha
۲۰۰۳ Boom Bade Mia
۲۰۰۳ باغبان Raj Malhotra
۲۰۰۴ اونیفورم قهوه‌ای‌ها D.C.P. Anant Kumar Shrivastav
۲۰۰۴ اعتبار Dr. Ranveer Malhotra
۲۰۰۴ Dev DCP Dev Pratap Singh
۲۰۰۴ هدف Col. Sunil Damle
۲۰۰۴ دیوار Maj. Ranvir Kaul
۲۰۰۴ دیدی چی شد! Raj Chauhan
۲۰۰۴ ما که هستیم؟ سرگرد فرانک جیمز ویلیامز / فرانک جیمز ویلیامز
۲۰۰۴ ویر-زارا Chaudhary Sumer Singh
۲۰۰۴ Ab Tumhare Hawale Watan Saathiyo سرلشکر آمارجیت ینگ
۲۰۰۵ سیاه Debraj Sahai
۲۰۰۵ وقت Ishwarchandra Ishwar Sharawat
۲۰۰۵ بانتی و بابلی D.C.P. Dashrath Singh
۲۰۰۵ معما Gadariya
۲۰۰۵ سرکار Subhash Nagre / سرکار
۲۰۰۵ تضاد Vidhyadhar Patwardhan
۲۰۰۵ هرچه دل بگوید Shekhar Sinha
۲۰۰۵ یک اجنبی Suryaveer Singh
۲۰۰۶ خانواده Viren Sahi
۲۰۰۶ ترسیدن ضروری است Professor Sunil Khanna
۲۰۰۶ کبهی الوداع ناکهنا Samarjit Singh Talwar
۲۰۰۶ بابُل Balraj Kapoor
۲۰۰۷ اکلاویا: نگهبان سلطنتی Eklavya
۲۰۰۷ بدون هیچ سخنی وی‌جی
۲۰۰۷ قند کمتر Buddhadev Gupta
۲۰۰۷ تیراندازی در لوکاندوالا Advocate Dhingra
۲۰۰۷ Aag بابان سینگ
۲۰۰۸ فرمانروای ارواح Khailash Nath (Bhoothnath)
۲۰۰۸ حکمرانی ارباب Subhash Nagre / سرکار
۲۰۰۸ آخرین شاه‌لیر Harish Mishra
۲۰۰۸ خداوندا تو بزرگی خدا
۲۰۰۸ مرد زندگی من دکتر آجای سینگ
۲۰۰۹ علاءالدین نابغه
۲۰۰۹ پدر Auro
۲۰۱۰ پیکار Vijay Harshwardhan Malik
۲۰۱۰ سه کارت Venkat Subramanium
۲۰۱۰ قندهار Lokanathan Sharma
۲۰۱۱ آن مرد مسن… شاید پدرت باشد وی‌جو
۲۰۱۱ سهمیه Prabhakar Anand
۲۰۱۲ اداره پلیس Sarjerao Gaikwad
۲۰۱۳ گتسبی بزرگ Meyer Wolfsheim
۲۰۱۳ در جستجوی حقیقت و عدالت Dwarka Anand
۲۰۱۳ مهاباراتا بهیشم (voice)
۲۰۱۴ بازگشت بوتنات Khailash Nath (Bhoothnath)
۲۰۱۵ وزیر Unnamed yet character who is a paraplegic or quadroplegic
۲۰۱۵ Shamitabh
۲۰۱۵ پیکو بعدا اعلام خواهد شد

تلویزیون

سال عنوان نقش
۲۰۱۴ نبرد Yudhisthir Sikarwar

تهیه‌کننده

سال عنوان
۱۹۹۳ Dekh Bhai Dekh
۱۹۹۶ Gulabi
۱۹۹۶ Tere Mere Sapne
۱۹۹۶ Yuvathurki
۱۹۹۷ Saat Rang Ke Sapne
۱۹۹۷ Ullaasam
۱۹۹۷ Mrityudata
۱۹۹۷ Major Saab
۲۰۰۱ عکس
۲۰۰۵ تضاد
۲۰۰۵ Antarmahal
۲۰۰۶ خانواده
۲۰۰۹ پدر
۲۰۱۱ چاه
۲۰۱۱ آن مرد مسن… شاید پدرت باشد
۲۰۱۳ Saptapadii
۲۰۱۵ Shamitabh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *